Follow Me @Charmedka

29.05.17

Stephen King - Čtyři po půlnoci I

Spisovatel: Stephen King
Originální název: Four Past Midnight
Počet stran: 456
Rok vydání: 2017
Vydání originálu: 1990
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
Vazba knihy: Brožovaná

V Americe byla vydána kniha Čtyři po půlnoci, která obsahuje čtyři novely - Časožrouti, Skryté okno do skryté zahrady, Policajt z knihovny a Sluneční pes - jako celek. Vzhledem k rozsáhlosti děl je ale české vydání rozděleno do dvou knih. V této knize je novela Časožrouti a Skryté okno do skryté zahrady.

První příběh vypráví o velmi záhadném letu, při kterém zmizí většina cestujících a piloti. Ze zbylých pasažérů je naštěstí jeden pilot, který se ujme řízení letadla a přistane s ním. Posléze zjišťují, že se ocitli v naprosto liduprázdném místě, kde nejsou vůně a zvuky, jen tíživé ticho vzbuzující strach.

Ve druhém příběhu se seznamujeme s osamělým spisovatelem Mortem, jemuž vtrhne do života člověk, který tvrdí, že mu Mort ukradl příběh. Ale zdá se, že cizinec snad ani neexistuje, jako by byl jenom v Mortových představách.


Snad vůbec poprvé jsem ráda, že nevlastním doma starší vydání knihy Stephena Kinga a díky tomu mi knihovnu zdobí toto nové, které se opravdu povedlo a musím ho pochválit. Na druhou stranu si ale i malinko postěžuji, jelikož moc nechápu, proč Čtyři po půlnoci jsou u nás rozdělené na dvě knihy, když původně se jedná o jednu knihu. Prý kvůli rozsáhlosti, ano, sice povídky jsou delší, ale třeba taková kniha To či Pod kupolí je mnohem větší a přece se kvůli tomu také nerozdělí.

Upřímně nejsem moc povídková, dávám přednost klasickým románům a týče se to i právě Stephena Kinga, kterého jinak miluji, avšak u povídek bývám kritická. Zkrátka mi přijde, že mu jdou více ty rozsáhlé romány. Rozhodně jsem ale knihu nezatracovala ještě před přečtením, navíc když má tak skvělé hodnocení a recenze. Naopak, těšila jsem se, až ji otevřu.

Časožrouti

Časožrouti vypráví příběh několika lidí, mezi nimi je i pilot, který po hrozném letu doufá už jen v klid, ale dozví se nešťastnou zprávu, že jeho exmanželka zemřela. Místo oddechu nasedá tedy na další letadlo, tentokrát jako cestující a brzy po vzlétnutí usíná. Probudí ho křik malé holčičky a záhy na to zjistí, že až na pár lidí všichni ostatní z letadla zmizeli. Ale kam? Jako zkušený pilot se ujímá řízení a na nejbližším letišti přistává. Na letišti, kde není živá noha, neexistují zde vůně ani zvuky, ale skrývá se tu něco strašlivého.

Časožrouti mě hned na začátku opravdu chytli, už jen představa letadla, odkud zmizí většina cestujících, nikdo nereaguje na volání o pomoc a je třeba někde přistát, mě opravdu fascinovala, tedy spíše děsila, jelikož nesnáším lítání, bojím se. Avšak jak příběh pokračoval a začínala se odkrývat pointa, moje nadšení kleslo. 

Rozuzlení mě hodně zklamalo, kor když kniha je popisována jako opravdový horor. Sice menší stopy hororu má, ale rozhodně jsem od Kinga četla mnohem lepší. Navíc tu bylo celkem dost postav, většina mi přišla podobná a nezajímavá, tím pádem ani ke konci jsem nebyla moc schopná je od sebe odlišit až na pár výjimek. Možná kdyby byla povídka o pár stránek kratší, nestihla by mě tolik nudit. Přišla mi zbytečně zdlouhavá. Za mě průměrný příběh, který neurazí, ale ani nenadchne.

Skryté okno do skryté zahrady

Druhý příběh nás vezme ke spisovateli Mortu Raineymu, který se nedávno rozvedl a aktuálně žije ve své chatě u jezera. Zde mu jednoho dne na dveře zaklepe jakýsi John Shooter s obviněním, že mu Mort ukradl povídku. Mort ho považuje za blázna, avšak když mu Shooter nechá povídku ležet na verandě, Mort neodolá a nakoukne. Povídka je naprosto stejná, jakou napsal on před několika lety. Shooter se znovu ukáže a když mu Mort přislíbí důkaz, že napsal povídku první, rozjede tím sérii vražd, žhářství a psychického nátlaku.

Tuto povídku můžete znát v její zfilmované verzi s Johnny Deppem v hlavní roli. Film nese název Tajemné okno. Já ho viděla před x lety a vůbec jsem netušila, že jeho předlohou byla právě tato povídka. Na film určo mrkněte, podle mě je dost povedený.

Co se týče této povídky, tak se mi líbila rozhodně více než předchozí Časožrouti. Tohle je thriller jak se patří. Povídka je od začátku napínavá, psychický teror se neustále stupňuje a Vy jako čtenář naprosto netušíte, co se stane dál a jak to dopadne. Přesně tohle je King, kterého mám tak ráda. Sice jsem naprosto nechápala chování spisovatele, který jednal úplně stupidně a já se u čtení měla furt chuť vztekat, ale je to výborně napsané.

Takže když to shrnu..spíše průměrná kniha. Časožrouti mě bavili na začátku, ale konec mi přišel překombinovaný a celkově to bylo moc zdlouhavé. Naopak Skryté okno hodnotím kladně, výborný příběh a ještě lepší atmosféra.

Moc děkuji internetovému knihkupectví knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete zakoupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat