Follow Me @Charmedka

26.11.22

Clare Chambers - Drobná potěšení | RC review

Spisovatelka: Clare Chambers
Originální název: Small Pleasures
Počet stran: 360
Rok vydání: 2022
Vydání originálu: 2022
Nakladatelství: Ocelot
Vazba knihy: Vázaná s přebalem

1957, jihovýchodní předměstí Londýna.
Jean Swinneyová je novinářka v místních novinách, zklamaná v lásce a na prahu čtyřicítky žijící v omezeném životě se svou svárlivou matkou: malý život, z něhož není úniku.
Když se na redakci obrátí mladá Švýcarka Gretchen Tilburyová a tvrdí, že její dcera je výsledkem panenského por
odu, je na Jean, aby zjistila, zda jde o zázrak či podvod. Čím více však Jean pátrá, tím více se její život podivně (a ne nepříjemně) proplétá s životem Tilburyových: Gretchen je nyní její přítelkyní a její svérázná a okouzlující dcera Margaret jakýmsi náhradním dítětem. Příběh, který zkoumá pro noviny, však stále více způsobuje temné vlny v životě všech. A přesto se Jean nedokáže přimět k tomu, aby zavrhla šanci konečně okusit štěstí... Ale bude třeba zaplatit vysokou cenu.


Když jsem četla anotaci knihy, přiznávám, že jsem docela dlouho přemýšlela, zda si chci knihu přečíst. Ne že by mě nezaujala, ale říkala jsem si, zda ji přece jen neoželím, ale když jsem zahlédla pár reakcí, jak je kniha dojemná, milá a kdoví co ještě, tak jsem se nechala zlákat a to i líbivou obálkou.

Příběh nás zanese do roku 1957, na předměstí Londýna, kde žije téměř čtyřicetiletá Jean, která pracuje pro místní noviny. Jean je bezdětná, neprovdaná a žije se svou stárnoucí matkou, které je krom doby v práci neustále k dispozici. Je to stereotypní a ničím nenaplněný život, který ale změní jedna reakce na publikovaný článek.

V článku se píše o možnosti partenogeneze, což je možnost oplodnit vajíčko bez přičinění samčí buňky. Právě v reakci na tento článek přijde do redakce dopis od jisté Gretchen Tilburyové, která tvrdí, že její desetiletá dcera je výsledkem neposkvrněného početí, v době porodu byla Gretchen údajně ještě panna.

Příběh dostane na starost Jean, která se s Gretchen pomalu začne sbližovat, její dcerce Margaret je během vyšetřování tetou a sbližuje se i s manželem Howardem, který vlastní malé klenotnictví a který s Gretchen žije již od jejího těhotenství a o jejím panenském početí vůbec nepochybuje.

Kniha sleduje nejen lékařská vyšetření, těch ale upřímně není moc, ale spíše se zaměřuje na soukromý život Jean a život, který ji začíná spojovat s Gretchen. Celé je to hodně nenucené, pozvolné, vztahy se budují pozvolna a netlačí na pilu, ale...působí to kolikrát až nudně, stále to samé dokola a mně chyběla nějaká ta akce či větší napětí.

Téma knihy je opravdu zajímavé a troufám si tvrdit, že i originální, nic podobného jsem ještě nečetla. Na druhou stranu nebudu tvrdit, že se jedná o napínavý příběh, kdy vůbec netušíte, co se bude dít dál. To hlavní rozuzlení mi bylo jasné snad ještě dřív, než jsem se do příběhu pořádně dostala, vlastně nic nečekaného.

Ano, kniha je sem tam milá, někdy depresivní, ale bohužel nemůžu říct, že by mě zasáhla, čekala jsem více a rozhozená jsem byla jen z konce, ten mě dostal.
Moc děkuji internetovému knihkupectví megaknihy.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete zakoupit zde. 

Žádné komentáře:

Okomentovat