Follow Me @Charmedka

26.01.22

Robert Bloch - Psycho

Spisovatel: Robert Bloch
Originální název: Psycho
Série: Psycho
Díl: 1.
Počet stran: 176
Rok vydání: 2014
Vydání originálu: 1956
Nakladatelství: Baronet
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Když před sebou Mary Craneová, která prchá poté, co ukradla čtyřicet tisíc dolarů, spatří uprostřed bouře Batesův motel, má pocit, že byla právě zachráněna. Pokoje jsou sice mírně zatuchlé, ale jinak čisté. Norman Bates, který motel vede, jí připadá jako příjemný muž. Byť možná trochu divný. Pak se ale Mary setkává s Normanovou matkou. A s velkým řeznickým nožem. Noční můra začíná.



Psycho, troufám si tvrdit, že již klasika, kterou zná jistě každý a to i v případě, že jste nečetli knihy, ani neviděli legendární film od Hitchcocka. Přiznávám, že film jsem neviděla, ale určitě mám v plánu kouknout, abych mohla porovnat s knihou.

Mary Craneová je právě na útěku s několika deseti tisíci dolarů, které chce použít na nový život se svým přtelem, za kterým i směřuje. Cesta je ale náročná, dlouhá a leje jak z konve, proto zastaví u motelu u staré dálnice, kam už v podstatě nikdo nezavítá.

Motel provozuje čtyřicetiletý Norman Bates se svou matkou a právě matce se moc nelíbí, jak se Norman přívětivě stará o nového hosta. Těžko říct, zda je podivnější útlocitná matka, nebo introvertní synek.

Překvapilo mě, jak je kniha tenoučká a pokud třeba očekáváte krvák díky tolik populární scéně ve sprše, tak budete překvapeni, protože žádný krvavý horor to není, i když se autor nebojí brutálních a vulgárních popisů.

Také mě dostalo, že hlavní zápletka, nebo v podstatě to nejdůležitější, se stane vlastně hned. Žádná zbytečná omáčka kolem, natahování, zkrátka jdeme rovnou na věc a poté už se autor zaměřuje jen na vedlejší linku, psychologii a objasnění.

Kniha je psána velmi jednoduše, věty většinou nejsou rozvinuté, ale autor píše opravdu v jednoduchých větách většinu knihy a já musím říct, že to v tomto případě funguje velmi dobře, protože i ta určitá strohost navodí tu správnou psycho atmosféru.

Vyloženě horor to není, ale jako psychologický thriller, proč ne. Je třeba vzít v potaz i to, že kniha vyšla před více než šedesáti lety.

Za mě se jedná o lepší průměr, kdy mě nejvíce dostal konec, ten je wow.

Žádné komentáře:

Okomentovat