Follow Me @Charmedka

06.08.18

Tom Michell - Co mě naučil tučňák

Spisovatel: Tom Michell
Originální název: The Penguin Lessons
Počet stran: 203
Rok vydání: 2016
Vydání originálu: 2015
Nakladatelství: Noxi
Vazba knihy: Vázaná
Jedinečný, silný životní příběh o nevídaném vztahu mezi mladým učitelem a tučňákem. Pro všechny, kteří kdy snili o tom rozumět řeči zvířat.

Dvacetiletý Tom Michell, toužící po dobrodružství, přijme místo učitele na prestižní argentinské internátní škole. Během svého výletu do Uruguaye zachrání tučňáka uvězněnéh
o v ropné skvrně. Ten den se jeho život navždy změní. Pták, který dostane jméno Juan Salvador, odmítá mladého učitele opustit a jemu tak nezbývá nic jiného, než svého nového „domácího mazlíčka“ propašovat přes hranice a vrátit se s ním zpět do školy. Tučňák se samozřejmě brzy dostává do centra pozornosti. Stane se z něj nejen maskot ragbyového týmu, důvěrník paní domácí, spoluhostitel Tomových party, ale také nejokázalejší plavecký trenér ve světových dějinách. Navzdory těžkým časům peronistické vlády, hrozivé ekonomice a politickým bojům Juan Salvador všechny kolem sebe rozveseluje.

Něco ke knize 

Příběh se odehrává v 70. letech 20. století. Mladý Tom Michell touží po dobrodružství a i když tato doba není žádný med, vydává se na cestu do Argentiny, kde dostane místo učitele v internátní škole, kde mu prázdniny umožňují plnit si své sny, cestovat.


Při výletu do Uruguaye objeví v ropném pohřebišti mezi hromadou mrtvých tučňáků jednoho, který stále žije. Ptáka se mu podaří i přes tučňákův boj odnést až domu a očistit ho. Jakmile tučňák pochopí, že mu člověk chce pomoci, přestane se bránit a začíná spolupracovat. Tom ho chce poté vypustit zpět, ale tučňák ho odmítá opustit a tak vymýšlí plán, jak propašovat tučňáka zpátky do Argentiny.

Moje hodnocení a dojmy

Na knížku jsem se strašně moc těšila, od doby jejího vydání se jí nedalo uniknout. Byla všude, všude jste četli nadšené ohlasy a pokud milujete zvířata, musela Vás také nalákat. O to více, že se jedná o autobiografický příběh.

Očekávala jsem opravdu dost, hlavně spoustu zážitků s tučňákem, který dostal jméno Juan Salvador. Začátek je opravdu hodně miloučký a zábavný. Navíc se čtenář toho docela dost o tučňácích dozví, jelikož autor popisuje vše, co se o nich dočetl.

Kniha je hodně tenoučká a postupně se tučňák dostává více do pozadí, což mě mrzelo a kniha tím u mě klesla. Naopak byla hodně popisována tehdejší ekonomická situace či vojenské převraty a politika. Těchto faktů bylo v příběhu bohužel až moc. Sice se pokaždé autor vrátil k tučňákovi a jeho zážitkům, ale ty pak opět proložil něčím jiným.

Co mě naučil tučňák v sobě nese určité poselství a nutí k zamyšlení. Je neskutečně dojemná, ale zároveň velmi milá. Hodně jsem četla, že ji rodiče čtou dětem. S tímhle se ale neztotožňuji, podle mě to v žádném případě není kniha pro děti.

Zábavné, příjemné, smutné, ale čekala jsem od všeho více.

1 komentář:

  1. Super recenze :) na knihu jsem naraila v LK a jako milovníka tučňáků mě zaujala, po přečtení anotace jsem ale usoudila, že si ji nechám ujít... :)

    OdpovědětVymazat