Follow Me @Charmedka

09.07.18

Charlotte Brontë - Jane Eyreová

Spisovatel: Charlotte Brontë
Originální název: Jane Eyre
Počet stran: 543
Rok vydání: 2012
Vydání originálu: 1847
Nakladatelství: Československý spisovatel
Vazba knihy: Vázaná
Ubohý sirotek, Jane Eyreová, nemá nikoho, kdo by ji chránil před zlými příbuznými a učiteli. Odhodlaná najít své štěstí se stane vychovatelkou a začne tak svůj nový život v Thornfield Hall. Zanedlouho však Jane zjistí, že Thornfield a vlastník usedlosti, pan Rochester, před ní skrývají tajemství.


Něco ke knize 

Jane je malý sirotek, jemuž zemřely oba rodiče a jedinými příbuznými jsou rodina Reedových. Strýc se jí rád ujme a plánuje ji vychovávat jako vlastní. Po jeho smrti se z Jane stává ale vyvrhel rodiny, tetička ji doslova nesnáší, bratranec ji šikanuje a sestřenice na tom nejsou o moc líp.

Nakonec je Jane poslána do internátní školy v Lowoodu a ztrácí s rodinou kontakt. Lowood se pro Jane stává novým domovem a následně zde i nachází pracovní uplatnění. Jane je ale velmi chytrá a ctižádostivá, touží po něčem víc než chudém internátu a tak si napíše inzerát. Dostává odpověď z domu Thornfield a stává se vychovatelkou malé holčičky a zažívá zde i první romantické vzplanutí.

Moje hodnocení a dojmy

Na škole mi povinná četba moc neříkala, jen z principu. Knihy jsem milovala už od dětství, ale čtení jako povinnost? Přiznávám, že jsem přečetla možná tak čtyři knihy z maturitní četby a na klasiku se vrhla až po škole. Co jsem ale četla a to dokonce bez toho, abych věděla, že se objeví jako doporučení k maturitě, bylo Na Větrné hůrce, kterou napsala Emily Brontë, sestra dnešní zmiňované Charlotte. Kniha od přečtení patři mezi moje nejoblíbenější a mezi klasikou je za naprostou topku.

Jane Eyre mě dost lákala už delší dobu a fakt se hodně stydím, že jsem se k ní dostala až v 26 letech, nehorázná ostuda, já to vím. Konečně ale můžu říct, že jsem ji četla a že stejně jako většinu čtenářů, zasáhla i mě.

Ještě bych prvně načala vydání, které mám od Československého spisovatele (Levné knihy). Není to konkrétně to, co vidíte nahoře, ale k tomu mému není nikde obálka. Není to úplně nejhezčí obálka, ale dá se sehnat za fajn peníze v LK. Překrásné vydání má ale Omega, to je fakt nádhera a laetos má mít nové snad i Leda.


S Jane Eyreovou jsem strávila poměrně dost času, přiznávám, že se mi četla velmi pomalu a stránky téměř neubývaly, ale to neznamená, že by se mi nelíbila či se četla obtížně. Právě naopak, kniha se čte moc dobře, překlad byl povedený.

Na čtivosti určitě přidává i to, že hlavní hrdinka se čtenářem komunikuje. Vy v podstatě čtete její zpověď či deník a tím, že Vás oslovuje, si k Jane vytváříte i bližší vztah.

Příběh začíná velmi pozvolna v době, kdy Jane bylo deset let a žila s rodinou Reedových. Na první pohled honosný dům a růžové dětské, které ale bylo plné nenávisti, zášti a šikany. Nechápu, jak v sobě někdo může mít tolik zlosti. Navíc žena vůči dítěti, to mi hlava nebrala. Tahle část byla celkem smutná, zkrátka vyprávění dítěte, které postrádalo lásku a blízkého člověka.

Postupně se Jane dostává do puberty a následně až k plnoletosti, kdy začíná učit na internátní škole v Lowoodu. Nejzajímavější část příběhu ale samozřejmě začíná v Thornfield, kde dostává práci jako vychovatelka malé francouzské holčičky a kde se zamiluje do vlastníka domu, pana Rochestera.

Jane Eyre je romantický, milostný příběh, ale zároveň nečekejte žádnou červenou knihovnu. Hlavní hrdinové kolem sebe chodí spíše po špičkách, city si nevyznávají, i když je to oba k sobě viditelně táhne a pořádná láska začíná až na konci.

Kniha má přes pět set stran, příběh se rozvíjí opravdu postupně a obsahuje spousty detailů. Popisy krajiny, detailní myšlenky. Není to ale nic nudného a zdlouhavého. Díky Jane Eyre si užijete všechno to krásné okolí a přírodu a snadno se do ní vcítíte.

Jane je typem silné ženské hrdinky, i když tak nemusí úplně na první pohled působit. Necítí se hezká, pochybuje o sobě. Nejvíce mě dostalo, že jako vada na kráse je brána hlavně její malá postava. S mými 160cm se mě to trochu dotýkalo, ale v té době byly ženy zřejmě krev a mlíko a celkově větší postavy. Během čtení s ní zažíváte všechny úspěchy, ale i pády. Jane toho zažila spoustu, z každého neúspěchu ale povstala jako silnější osoba.

Jane je velmi inteligentní, má obrovské srdce a na tu dobu si překvapivě uvědomovala, že je svým vlastním pánem a může sama za sebe rozhodovat.

Tento příběh rozhodně doporučuji, určitě se Vám bude líbit i v případě, že nejste vyloženě na klasiku.

2 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze :) Já Jany Eyrovou miluju a to jak její knižní tak filmovou podobu. Souhlasím, že i pro čtenáře, kteří klasice příliš nefandí je tahle kniha skvělou volbou. :))

    OdpovědětVymazat
  2. porad na ni koukam v lk, doma mam jednu hodne starou z antikvariatu, co tak tak drzi pohromade, sice je to hezke a ma to svoji patinu, ale laka me i lepsi verze :-D

    OdpovědětVymazat