Follow Me @Charmedka

17.05.17

Stephen King - Závan klíčovou dírkou

Spisovatel: Stephen King
Originální název: The Wind Through the Keyhole
Série: Temná věž
Díl: 4.5.
Počet stran: 248
Rok vydání: 2013
Vydání originálu: 2012
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
Vazba knihy: Vázaná s přebalem

Čtenáři cyklu Temná věž se zde znovu setkají s Rolandem z Gileadu a jeho ka-tet: Eddiem, Susannah, Jakem a Ochem. Při jejich putování po stezce Paprsku je zastihne prudká bouře, která je donutí nějakou dobu setrvat v úkrytu. Venku skučí vichr a praskají stromy, a Roland zatím vypráví ne jeden podivný příběh, ale dva, a vrhá jimi fascinující světlo na svou těžkou minulost. Po smrti matky poslal otec mladého provinilého pistolníka Rolanda na vzdálenou farmu, aby vyšetřil záhadnou vraždu. Roland na místě objeví krvavou změť lidských i zvířecích stop a strašlivá jatka. Přežil jenom jeden svědek: statečný, ale vystrašený chlapec Bill Streeter. Roland, který tehdy sám dětství sotva odrostl, chlapce uklidňuje vyprávěním příběhu z Knihy Eldů, jejž mu dřív čítávala matka před spaním: Závan klíčovou dírkou. „Člověk není nikdy příliš starý na příběhy," říká Roland Billovi. „Muž i chlapec, dívka i žena, všichni žijí jen pro ně." Román Závan klíčovou dírkou se chronologicky řadí mezi čtvrtý a pátý díl cyklu Temná věž, tedy mezi knihy Čaroděj a sklo a Vlci z Cally.

Něco ke knize

Brumlák Ochu není již nějakou dobu úplně ve své kůži. Neustále čichá, značkuje a zírá kamsi do dáli. Rolandovi to chvíli trvá, avšak najednou mu dojde, že brumlák cítí Smrtidech, velmi silnou a nebezpečnou vichřici, před kterou bude muset ka-tet najít úkryt.

To se jim povede a čas si ukrátí příběhem z Rolandova mládí, který se odehrává krátký čas po matčině smrti. Roland je poslán do malého městečka, kde kdosi ve zvířecí podobě za sebou zanechává krvavá místa a zmrzačená těla.

Moje hodnocení a dojmy

Závan klíčovou dírkou vyšel několik let po ukončení celé série. Řadí se mezi čtvrtý a pátý díl. Já se rozhodla přečíst ho ale až jako úplně poslední, zkrátka tak, jak knihy po sobě vyšly. V podstatě je ale naprosto jedno, kam si díl zařadíte a v jakém pořadí ho přečtete.

Kniha je tenká, má jen přes dvě stě stran, takže jsem ji zvládla přečíst během dne a půl. I když se čte dobře a celkem mě bavila, díl mi přijde naprosto zbytečný. Temná věž byla ukončená a nevidím důvod, proč by se měl ještě psát mezidíl, pro mě zkrátka zbytečný příběh.

Tedy příběh, kniha obsahuje rovnou tři příběhy. Tím prvním je samozřejmě putování Rolanda a jeho ka-tet, kteří se musí ukrýt před vichřicí, která se k nim blíží. Druhým příběhem je vyprávění Rolanda o svém mládí, kdy byl vyslán do jednoho městečka, které tyranizoval zvěrodlak. Pravou podobu zvěrodlaka viděl malý chlapec Billy, kterému Roland vypráví třetí příběh, pohádku Závan klíčovou dírkou. Jsou to vlastně příběhy v příběhu.

Zvěrodlak se mi líbil, jelikož tenhle příběh v sobě měl prvky hororu, který já mám od Kinga nejraději. Avšak stejně Závan klíčovou dírkou považuji za zbytečný a pro celkový příběh ne až tak důležitý. Pro mě představoval jen ztrátu dalšího dne, než se konečně budu moci pustit do něčeho nového.

Tímto mám celou sérii za sebou, ukončenou a už ji v životě nechci vidět. Je mi jasné, že tímto fanoušky Temné věže naštvu, ale pro mě to bylo už utrpení.

Nejlevnější cenu knihy Závan klíčovou dírkou naleznete na Srovname.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat