Follow Me @Charmedka

05.01.17

Knihy roku 2016

Prosinec jsme si v Knižní hitparádě a Měsíční chvástačce shrnuli a teď je nejvyšší čas udělat si kompletní statistiku. Takže v dnešním článku Vám ukážu ty nejlepší knihy, které jsem v roce 2016 přečetla, ale i naprosté propadáky či objevené série. 

Za uplynulý rok jsem přečetla přesně 80 knih, což je o osm knížek více než rok předchozí. Krásné stovky jsem bohužel nedosáhla, ale i tak myslím, že je to prima číslo. Také jsem spočítala nové přírůstky a ty jsou jen o dvě knihy menší, čili nových knih v knihovničce mám 78. No, tohle číslo mě lehce zaskočilo a nejspíše se půjdu léčit. Možná budiž mi omluvou, že rovnou dvanáct knih mi přibylo teď od Ježíška.

Nejlepší knihy roku

Dobrých knih jsem četla poměrně dost. Hned dvanáct knih jsem hodnotila plným počtem hvězdiček, i když některé z nich jsou z mých oblíbených sérií, takže mají rovnou plusové body. Čtyřhvězdičkových knih mám ještě mnohem více, takže bych řekla, že rok byl opravdu úspěšný. Oblíbence jsem si našla jak ve fantasy, tak i ženském čtení.

1. Misery (Stephen King) - Začnu rovnou mým nejoblíbenějším spisovatelem a to je Stephen King. Jeho kniha Misery mi dlouho ležela v knihovně a jsem ráda, že jsem se k ní dostala. Je totiž perfektní, doslova syrová, napínavá a úplně z ní sálá ta bezmoc a zoufalost hlavního hrdiny, který je zraněný unesen svoji fanynkou číslo jedna. Pokud máte rády Stephena Kinga či alespoň thrillery, jděte do ní.

2. Sedmilhářky (Liane Moriarty) - Moje premiéra s Liane Moriarty, která mě přiměla pustit se i do dalších jejích knih. Kniha s poměrně vážnými problémy je napsána s nadhledem a vtipem. Připomínala mi něco na způsob Zoufalých manželek.

3. Grey (E. L. James) - Vím, že tahle autorka a jejích Padesát odstínů je silně kritizováno, já si ovšem celou sérii oblíbila a považuji ji za velmi příjemné, romantické čtení. Grey je v podstatě první díl, akorát z pohledu Christiana a bavil mě snad ještě více než původní série.

4. Kaleidoskop srdcí (Claire Contreras ) - Nejromantičtější a nejkrásnější kniha roku 2016? Rozhodně Kaleidoskop srdcí, který jsem si naprosto zamilovala a mrzí mě, že ještě jsem nebyla schopná sehnat si pokračování.

5. Červený vrch (Jamie McGuire) - Knihu jsem měla na wishlistu od doby, kdy vyšla a konečně jsem se k ní dostala. Jamie McGuire píše velmi čtivě a příběh se zombie mě strašně bavil. Sice jsem ji nehodnotila na 100%, ale rozhodně ji můžu doporučit a sama ji považuji za hodně povedenou.

6. Zbožňuju New York (Lindesy Kelk) - Nejvtipnější knihu roku by zřejmě vyhrála Zbožňuju New York. Na jednu stranu je to strašná blbost, ale pokud máte rády vtipné oddechovky ve stylu Sophie Kinsella, je tohle to pravé. U knihy jsem se několikrát upřímně zasmála a hlavní hrdinka si mě získala.

7. Apokalypsa Z: Začátek konce (Manel Loureiro) - Já a zombie, to je prostě moje slabost, takže ani Apokalypsa Z mě nenechala chladnou a příběh o oživlých mrtvolách jsem si maximálně užila.

8. Dům, ve kterém jsme vyrůstali (Lisa Jewell) - U této knihy jsem vůbec nevěděla, co očekávat a nakonec se z ní stala jedna z nejlepších knih roku. Je to v podstatě příběh ze života, který vypráví o ženě, která sbírala snad všechno, nic nevyhazovala a kvůli tomu pomalu přišla i o rodinu.

9. Pátá vlna (Rick Yancey) - Dystopie mám velmi ráda a Pátá vlna se mi moc líbila a to i přesto, že mimozemšťany apod  nemusím. Příběh je ale originální, charaktery postav propracované a opět mě štve, že jsem nebyla schopná dosehnat si ostatní díly. Rozhodně ale napravím.

10. Vyvolený milenec (J. R. Ward) - Bratrstvo černé dýky naprosto zbožňuji. Sice mě příběh Phuryho tolik nechytl, ale v knize byla spousta prostoru věnována ostatním postavám, což byl skvělý krok.

11. Past (Lauren DeStefano) - Další dystopie, tentokrát ze světa, kde se lidé dožívají pouhých 25let, ženy dokonce jen dvaceti a kde bohatí unášejí mladé dívky, aby z nich udělali stroje na plození dětí. I přesto, že kniha není nabitá akcí, připoutala mě ke knize tak, že jsem ji vůbec nechtěla zavírat. Originální příběh a dokonalá atmosféra.

12. Dívka, již jsi tu zanechal (Jojo Moyes) - Jojo Moyes baví snad každého a i u mě už se pomalu řadí mezi oblíbené autory. Dívka, již jsi tu zanechal vypráví dva příběhy, z čehož mě chytl převážně příběh Sophie, která žila v době první světové války a jejíž město bylo okupováno Němci.

13. Trápení (Richelle Mead) - Recenzemi na Sukubu jsem Vás otravovala celý prosinec. Richelle Mead mám strašně ráda a těší mě, že Sukuba mě tak pohltila. Nejedná se o žádné YA, jak jsme u Richelle zvyklí, ale o sérii určenou pro dospělé, jelikož je plná sexu a erotického napětí.

Nejhorší knihy roku

Bohužel i špatných knih se mi sešlo poměrně hodně. Co tak koukám, jedná se o samé série. Většinu jsem měla problém vyloženě dočíst a trápila jsem se s nimi hroznou dobou.

1. Interview s upírem (Anna Rice) - Určitě znáte film, který patří již mezi klasiku. Od knihy jsem tedy očekávala hodně a musím říct, že jsem měla problém knihu dočíst. Kniha je plná myšlenek a filozofických úvah, děj téměř nulový. Mám doma i druhý díl, ale nemyslím, že bych ho někdy otevřela.

2. Unesená stínem (Karen Chance) - Loni jsem do nejhorších knih řadila první díl této série a letos budu pokračovat. Kniha je tak překombinovaná, že z toho vznikl jeden velký zmatek.

3. Obejmi noc (Karen Chance) - Pokračujeme třetím dílem, který je o hvězdičku lepší, ale stále žádná sláva. V příběhu se sice již dalo lépe orientovat, ale k postavám jsem si nedokázala vytvořit žádný vztah a jen s nelibostí se pouštěla do dílu čtvrtého.

4. Krvavý písek (M. T. Majar) - Krvavý písek je druhým dílem série Vlci, který pochází z pera české autorky. Nebavil mě už první díl, ale druhý byl naprosto příšerný. Zbytečně brutální, krvavý a divím se, že něco takového vypustila do světa ženská.

5. Anna krví oděná (Kendare Blake) - O Anně se zmíním ještě ve zklamáních roku. Nudné, kostrbaté, špatné čtivé, postavy o ničem a celý příběh tak špatně pojat. Nebavilo mě to a to téma duchů zbožňuji.

6. Dívka z nočních můr (Kendare Blake) - Jestli je něco horšího, než Anna krví oděná, tak je to její pokračování. Očekávala jsem, že peklo mě chytne, jelikož to také v knihách můžu, ale autorka to naprosto zazdila.

7. Andělé noci (Lili St. Crow) - Podle anotace jedna z nejlákavějších knih. Ve výsledku ale kniha, jejíž anotace naprosto nesedí. Příběh jedna velká nuda, navíc psáno nespisovnou mluvou, která se četla hodně obtížně a nesympatická hrdinka tomu nepřidala.

8. Zrádce (Lili St. Crow) - Druhý díl opět horší než první. Po celou dobu knihy jsem byla naprosto ztracená a nevěděla, která bije.

9. Angelologie (Danielle Trussoni) - Spolu s Interview s upírem je Angelologie nejhorší knihou roku. Myslela jsem, že to v životě nedočtu a neustále si opakovala, že život je příliš krátký. Kniha bez jakýkoliv emocí a vtipu, za to plná depresivní atmosféry.

Knižní překvapení

A pokračujeme opět více pozitivněji. Knižní překvapení nejsou sice dokonalé a vysoce hodnocené knihy, ale spíše kousky, od kterých jsem moc nečekala a nakonec vůbec nebyly špatné.

1. Mezi láskou a smrtí (Meg Cabot) - Tohle je první kniha od Meg Cabot, u které můžu říct, že mě bavila. Téma pekla mě fascinuje a Meg Cabot ho vystihla fakt skvěle. Opět jsem ale nezvládla pořídit pokračování, je ale také v plánu.

2. Páni mají radši sukuby (Jill Myles) - Série, kterou koupíte za pár korun v Levných knihách a za těch pár korun je to skvost. Plná vtipu, erotiky a i příjemného děje.

3. Paranormálové (Kiersten White) - Tahle série mě bavila hodně díky sympatické a vtipem sršící hlavní hrdince. Sice děj poměrně jednoduchý, ale zajímavý a čtivý.

4. Zaslíbení (Alexandra Adornetto) - Závěrečný díl andělské série Zář. První dva díly mě nijak zvlášť nebavily, o to více jsem byla překvapená tímto, který mě strhl hned na začátku. Plno akce, která nebere konce, romantika a úžasné zakončení.

5. Bridget Jones: Láskou šílená (Helen Fielding) - Též nemusím knižní Bridget Jonesovou, první dva díly jsem vyloženě protrpěla. Třetí pokračování je na tom ale mnohem lépe a několikrát jsem si i zasmála či se mi chtělo brečet. Konečně série začala za něco stát.

6. Noc s Audrey Hepburnovou (Lucy Holliday) - Trochu jsem se bála, aby se z oživené Audrey Hepburn neudělala fraška. Nakonec to nebylo vůbec zlé a já se bavila. Spoustu odkazů na filmy jistě ocení nejeden filmový fanoušek.

7. Proklej svítání (Karen Chance) - Čtvrtý díl a konečně můžu říct, že mě série začala bavit. Chce to překonat první tři katastrofy, bohužel série se u nás přestala vydávat a to zrovna v tom nejlepším.

Knižní zklamání

Knižních zklamání tu je bohužel o mnoho více než těch milých překvapení. Většina teda není naprostá katastrofa, ale zkrátka jsem od nich čekala mnohem více.

1. Anna krví oděná (Kendare Blake) - O Anně jsem se již zmiňovala výše. Pro mě je to snad vůbec největší zklamání roku, jelikož jsem očekávala opravdu hodně a nedostala jsem ani polovinu toho.

2. Andělé noci (Lili St. Crow) - Podle anotace kniha vypadala opravdu dobře a pouštěla jsem se do ní s chutí. Je to ale stejný případ jako Anna.

3. Nejtemnější část lesa (Holly Black) - Příběh celkem zajímavý, ale hlavní postava Hazel mi dojem kazila, nebyla mi vůbec sympatická. Navíc se kniha strašně špatně četla a to i díky velkému množství chyb. Překlad hodně zlý, některé věty až krkolomné.

4. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (Ransom Riggs) - Sice jsem Sirotčinec hodnotila čtyřmi hvězdičkami, ale očekávání jsem měla naprosto jiná. Čekala jsem spíše hororový příběh a dostalo se mi čtení pro mládež.

5. Žhářka (Stephen King) - Na to, že je Žhářka jednou z nejznámějších knih Stephena Kinga, je to docela slabota. Některé kapitoly mě vyloženě nudily a celkově toho ohně bylo v knize pramálo.

6. Královna Tearlingu (Erika Johansen) - Naprosto skvěle hodnocená kniha, u které jsem ani neočekávala, že by mě zklamala. Přesto se tak stalo. Hlavní hrdinka je tedy velmi sympatická a je největším plusem knihy. Jinak mě ale děj tolik nechytl a kniha byla až zbytečně vulgární, což mi do tohohle příběhu moc nesedlo.

7. Šťastní lidé čtou a pijou kávu (Agnes Martin-Lugand) - Krásný název, který lákal na spoustu kafe a knih. Realita je ale jinde, kniha je plná cigaret a nesympatických postav. Sice se kniha čte dobře a docela mě i bavila, ale čekala jsem něco malinko jiného.

7. Zavržený (Becca Fitzpatrick) - Další skvěle hodnocená série a i když mě ty andělské série moc neberou, tady jsem doufala ve změnu. Děj nulový, sice čtivé, ale ve výsledku další průměrná série.

8. Horečka (Lauren DeStefano) - Jak byl první díl dokonalý, tak druhý klesl o několik úrovní, což mě šíleně mrzí. Horečka ztratila ono kouzlo a první polovinu knihy mě ani příběh tolik nebavil.

9. Dvůr trnů a růží (Sarah J. Maas) - Pokračujeme skvěle hodnocenými sériemi, od kterých jsem čekala hodně a nedostalo se mi to. Měla jsem velký problém se začíst a myslela jsem, že to ani nedočtu. Pro mě lehký podprůměr.

10. Dívka ve vlaku (Paula Hawkins) - Že by tohle byl bestseller, s tím nemůžu souhlasit. Sice skvělá zápletka, která se odhaluje postupně, ale styl psaní Pauly Hawkins je poměrně jednoduchý a hlavní hrdinky, všechny, byly jedna horší než druhá.

11. Dárek z pravé lásky (Stephanie Perkins) -Jako příjemná vánoční oddechovka, proč ne. Ale od vánočních povídek jsem očekávala více vánoční atmosféry a celkově hezčí příběhy. Většina byla průměrná, ne-li podprůměrná.

Objevené série

Hodně jsem přemýšlela, zda tuhle kategorii nezrušit, jelikož jsem v roce 2016 objevila neskutečný počet nových sérií a jejich sepsání mě až děsilo. Měla bych si dát předsevzetí, že nebudu rozečítat a pořizovat žádné nové série, ale naopak se pokusím dokončit ty rozečtené. Jako nápad dobré, ale sama tomu nevěřím.



1. Srdce (Claire Contreras) - Jak jsem psala výše, snad vůbec nejromantičtější kniha celého roku, která mě chytla za srdce. U nás již vyšel druhý díl, který si rozhodně plánuji koupit.

2. I love (Lindsey Kelk) - Tohle je naopak nejvtipnější kniha, dokoupit mi chybí pouze jeden díl a mám sérii kompletní. U nás ovšem nevyšly všechny díly, horší ale je, že chybí díly v polovině série, což nechápu.

3. Apokalypsa Z (Manel Loureiro) - Na pokračování se hodně těším, i když jsem o něm zatím neviděla žádné informace, tak snad se ho dočkáme.

4. Pátá vlna (Rick Yancey) - Jsem ostuda, že další dva díly nemám, což ale hodlám napravit, abych sérii mohla označit za ukončenou. Snad mě pokračování nezklame.

5. Zahrada nesmrtelnosti (Lauren DeStefano) - Bohužel třetí a zároveň závěrečný díl této série již u nás nevyšel a ani nevyjde, což mě šíleně štve, jelikož to skončilo v tom nejlepším a hodně mě zajímá, jak to nakonec celé dopadne.

6. Sukuba (Richelle Mead) - Sukubu dočtu snad hned v lednu, jelikož všechny díly doma vlastním, takže tuhle sérii si můžu rovnou odškrtnout jako přečtenou.

7. Upíří kroniky (Anne Rice) - Jak jsem zmiňovala výše, doma mám i druhý díl, ale pouštět se do něho nehodlám. Navíc se jedná o další sérii, již nakladatelství nevydává komplet, ale jen sem tam nějaký díl, což moje perfektcionistické já špatně snáší.

8. Anna (Kendare Blake) - Díky bohu jen dva díly a oba dočtené.

9. Andělé noci (Lili St. Crow) - Ač mě série nebavila, jsem naštvaná, že ani tady se nedočkáme zakončení.

10. Angelologie (Danielle Trussoni) - V knihovně na mě čeká druhý díl a vůbec se mi do něj nechce. Tuhle sérii bych raději neobjevila, je to ztráta času.

11. Deníky Sukuby (Jill Myles) - Příjemná série a opět nedokončená. Čtvrtý díl tuším ale i v originále vyšel pouze jako e-kniha, což nechápu, jelikož mi série přijde povedená. Zrovna tady sice asi není úplně třeba poslední díl číst, ale přesto bych ji raději měla kompletní.

12. Paranormálové (Kiersten White) - Objeveno a dočteno. Sérii jsem slupla jako malinu, čte se skvěle a příběh mě moc bavil. Sice jednodušší YA, ale za přečtení stojí.

13. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (Ransom Riggs) - Velká ostuda, skončila jsem u prvního dílu a zbylé nemám ani doma. Jsou ale na seznamu priorit.

14. Šťastní lidé (Agnes Martin-Lugand) - Nedávno vyšel druhý díl, který je i lépe hodnocen, takže určitě dokoupím a jsem na něj i docela zvědavá.

15. Nora Greyová (Becca Fitzpatrick) - Tuhle sérii jsem kupovala v Levných knihách. Závěrečný díl tam ale neměli a já nebyla schopná si ho sehnat jinde. Jelikož mi ale fakt chybí pouze jen ten poslední díl, tak doufám, že letos sérii ukončím.

16. Svět Tryllů (Amanda Hocking) - Svět Tryllů není vyloženě špatná série, ale ani žádná hitparáda. Čte se ale dobře a mám doma i novou sérii této autorky.

17. Dvůr trnů a růží (Sarah J. Maas) - Druhý díl ještě nevyšel, takže nejsem ani pozadu, což je super. I když mě kniha nechytla, doufám, že pokračování bude lepší.

18. Podsvětí (Meg Cabot) - Pozadu jsem ale u Podsvětí. Již ukončená série a já četla zatím jen první díl a to se mi fakt líbil. Také je na seznamu sérií, které chci co nejdříve dočíst.

19. Libby Lomax (Lucy Holliday) - Původně jsem ani nevěděla, že se bude jednat o sérii. Na další díly jsem ale zvědavá a doufám, že pobaví stejně jako tenhle s Audrey. Druhý díl má být tuším s Marylin Monroe.

20. Králové bourbonu (J. R. Ward) - Překvapivě čtivé, i když takové klišé a chudé dívce, která se zamiluje do milionáře. Skončilo to napínavě a na pokračování, které vyjde letos, se těším.

21. Svět nočních lovců (Jeaniene Frost) - Série související se sérií Noční lovci. Svět nočních lovců mě ale od začátku chytl více a jeho vydávání se bohužel někde zaseklo.a uvítala bych i další sérii této autorky s názvem Night Price. I když je fakt, že bych prvně měla dokoupit díly Nočních lovců.

22. Vlci (M. T. Majar) - Bohužel další objevená série, kterou bych raději neobjevila. Nic nového, zajímavého, akorát spousta brutality. Mám to za sebou a jsem ráda.

23. Královna Tearlingu (Erika Johansen) - I když jsem čekala víc, druhý díl si přečtu velmi ráda. I když na koupi nespěchám a možná si počkám rovnou i na třetí.

24. Třpytný dvůr (Richelle Mead) - Úplně něco jiného, než na co jsme u Richelle Mead zvyklí, ale bavilo mě to a velmi se těším na pokračování.


Jaká je Vaše statistika? 
Kolik jste toho přečetli?
Také čtete tolik sérií?

8 komentářů:

  1. Skvěle zpracované shrnutí loňského čtení, našla jsem tu spoustu inspirace... Ty načaté série jsou peklo, já to raději nepočítám. A přírůstky... Udělala jsem tu chybu a taky jsem to sečetla a málem to se mnou praštilo. 78 je ještě krásné přiměřené číslíčko. Přeji Ti, ať je rok 2017 plný skvělého čtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem na Tvoje přírůstky koukala a fakt je moje číslo přiměřené :D

      Vymazat
  2. Já radši taky načaté série nepočítám bylo by jich totiž požehnaně a navíc i v mé knihovně mi u některých sérií chybí díly, ale to se prostě nedá všechno koupit. :D Jinak Sedmilhářky i Sukuba se mi také líbily. Doma mám Interview s upírem a začínám se ho bát číst. Na rozdíl od tebe patří Dvůr trnů a růží a Zavržený mezi mé nejoblíbenější knihy vůbec.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mi spousta dílů chybí, nejhorší je, když mi chybí jen poslední a nejsem schopná to ukončit :D

      Vymazat
  3. Tal z tvych nej jsem cetla akorat Patou vlnu, ktera byla skvela, ale dalsi dily uz byly slabsi a Cerveny vrch, ktery se mi libil, ale pro me na plny pocet bodu nebyl. Z nejhorsich knih jsem necetla zadnou... Ze zklamani, bud rada, ze jsi necetla pokracovani Kralovny Tearlingu. Oproti druhemu dilu byla jednicka skvela... Jinak super clanek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi ani neříkej, já doufala, že pokračování bude lepší :D

      Vymazat
  4. Super shrnutí! :)
    Něco podobného na blogu také chystám, ale asi nebudu schopná to tak pěkně krátce sepsat jako ty :D Jsem hold šíleně upovídaný člověk :D

    OdpovědětVymazat