Follow Me @Charmedka

11.11.15

Adele Parks - Nevěsty bez ženichů | RC review

Spisovatel: Adele Parks
Originální název: Spare Brides
Počet stran: 536
Rok vydání: 2015
Vydání originálu: 2014
Nakladatelství: Domino
Vazba knihy: Vázaná s přebalem

Jak obstát ve světě, kde přestalo platit vše, v čem jsme žili dřív? Dvacátá léta: čas nadějí a příslibů. Na novoročním večírku lidé oslavují vstup do nové dekády a snaží se předstírat, že na Velkou válku už zapomněli. Je to pryč. Teď je třeba začít zase žít! Skutečnost je ale taková, že lidé, kteří přežili, už nikdy nebudou takoví jako dřív. Najít místo v novém světě se snaží i čtyři přítelkyně, z nichž každá stojí před docela jiným problémem. Ostýchavá Beatrice se obává samoty: nemá dost půvabu ani majetku, aby dokázala zaujmout těch pár nezadaných mužů, kteří se vrátili z bojů. Naproti tomu jiskřivá Ava se nechce vzdát nespoutanosti, kterou si mohla za války užívat, a manželství považuje za zlatou klec, do níž rozhodně nehodlá vstoupit. Sarah zaplatila cenu nejvyšší: její manžel padl. Lydia manžela stále má, ale v jejích očích je to zbabělec, který přečkal válku za úřednickým stolem. A pak se jedna z našich čtyř žen seznámí s charismatickým důstojníkem Edgarem Trentem. Teprve díky tomuto náhodnému setkání se spustí řetěz událostí, které přivedou všechny zúčastněné k pochopení, že stará pravidla už opravdu neplatí. Že štěstí je třeba jít naproti - a být připraven zaplatit za ně i velmi vysokou cenu

Něco ke knize
Rok 1921, rok, který slibuje další krok pryč od minulosti a blíže k zapomnění. Válka změnila životy všech a i když se lidé snaží žít životy jako dříve, nic není stejné a už nikdy nebude. Válka poznamenala život i čtyřem přítelkyním.

Beatrice je stydlivá, boubelatá a svobodná. Válka jí v podstatě vzala šance na to, že se vdá a bude mít děti, mužů je velmi málo a Beatrice není zkrátka atraktivní. Oproti tomu Avě nevadí zůstat sama, manželství je pro ní přítěž a bránilo mi ji v rozletu. Její život je v podstatě skandální, ale díky bohatství jí to prochází. Mnoho žen jí obdivuje, jiné jsou pohoršené, zaručené ale je, že muži po ní šílí.

Beatricina sestra Sarah má dvě děti, ale o muže přišla ve válce. Válka jí vzala to nejcennější, lásku jejího života a s touto ztrátou se jen velmi těžko vyrovnává. Naproti tomu Lydia má téměř vše, co jí jiné ženy mohou závidět. Manžel válku přežil, o peníze nemají nouzi. Jediné, co Lydii chybí, je vytoužené miminko, bez kterého si připadá zbytečná. A muž na kterého by byla pyšná, její manžel přečkal válku v kanceláři a Lydia není schopná mu to odpustit, podle ní je to zbabělec.

Když do života jedné z žen vstoupí muž, velmi pohledný a charismatický důstojník Edgar Trent, zamíchá osudy hned několika postav, kterým se změní život.


Moje hodnocení a dojmy
Začnu tím, co mě na knize prvně zaujalo. Byla to nádherná obálka, která se povedla na stodeset procent, mě osobně se strašně líbí, chválím. Teprve poté, jsem si zjistila autorku a anotaci. Upřímně jsem se knihy docela bála, nejsem fanoušek historických románů a nemusím válečná témata. Jelikož jsem ale od Adele Parks již nějakou knihu četla, chtěla jsem mít v knihovně i její další dílo.

Ze začátku mě kniha docela nudila. Začátek byl hodně zdlouhavý a vesměs o tom samém dokola. Neustále se řešilo, jaký dopad měla válka na všechny životy, co komu vzala a jak strašně málo mužů teď po válce zůstalo. Číst stále dokola o nedostatků mužů mě prostě nechytlo.

Představa, že tohle budu číst celých víc jak pět set stran mě děsila. Navíc kniha se čte poměrně pomalu, nejen, že válka je vážnější téma, ale i různá příjmení, hodnosti a rodinné vztahy byly náročnější. Kniha se rozjela po přibližně dvěstě stránkách, kdy mě dokázala najednou vtáhnout do děje a já ji četla se zaujetím a mohl za to právě Edgar Trent, který konečně knihu okořenil.

Nevěsty bez ženichů určitě nejsou obyčejným románem pro ženy. Jsou tu hodně probírány mezilidské vztahy, rodinné vazby, touhy a přání. I když je tu hodně probíraná právě ta válka, autorka se zaměřila na ženy, ne na muže, kteří ve válce byli, i když i jeden mužský pohled se zde objeví, ale na ženy, kterým válka muže vzala. 

Dvacátá léta se hodně liší od přítomnosti. Ženy nemají tolik práv, volit smí snad až od třiceti a to jen v případě, že jsou vdané. Svobodné ženy jsou v podstatě podřadné a stále jim ještě vládnou muži. Společenské postavení je tu velmi důležité, sňatky téměř posvátné, zálety jsou v očích veřejnosti skandální a můžou zničit naprosto vše. Tohle platí jistě i teď, ale dříve nebyla taková možnost začít znovu. A pokud nešlo ženě otěhotnět, vždy byla chyba na její straně.

Přesto je tu vidět už určitá emancipace žen a to díky postavě Avy, která rozhodně netouží po manželství a dětech, ale chce převzít rodinný podnik a užívat si. U Beatrice je naopak poznat, že ji válka vzala vše, je tlustá a stydlivá a i když jí není snad ještě ani třicet, v té době už je to moc a její sny o rodinném štěstí se rozpadají.

Autorka se skvěle vžila do doby a hlavně do pocitů postav. Některé z žen jsou nešťastné, zklamané a váhají mezi vlastním štěstím a tím, co si o nich bude myslet společnost. Dokonale vystihla tu vnitřní rozepři hrdinek. Všechno to jsou ale ženy statečné, mě se ovšem nejvíce líbila Ava, která by nejlépe zapadla v dnešní době. Lydia mi naopak vadila neustálým obviňováním manžela, který je úředník a válku tedy přečkal bez úhony v kanceláři. Místo aby byla byla ráda, že její manžel přežil, otlouká mu to o hlavu, mě přišla prostě nevděčná.
A Edgar Trent? Až do konce jsem nevěděla, co si o něm myslet a zda mu věřit. 

Jak jsem se knihy bála a začátek mě nudil, tak mě nakonec kniha naprosto pohltila a užila jsem si ji. Na konci knihy je i rozhovor s autorkou, kde píše, že plánuje další historický román, ve kterém se objeví i některé postavy z Nevěst a já už se nemůžu dočkat.

Moc děkuji nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku. 

1 komentář:

  1. Obálka je opravdu vydařená. Podle anotace to vypadá zajímavě, ale nemám ráda, když musím tak dlouho čekat na nějaký pořádný děj
    Double Infinity

    OdpovědětVymazat