Follow Me @Charmedka

24.10.14

Suzanne Collins - Síla vzdoru | RC review

Spisovatel: Suzanne Collins
Originální název: Mockingjay 
Série: Hunger games
Díl: 3.
Počet stran: 344
Rok vydání: 2011
Vydání originálu: 2010
Nakladatelství: Fragment
Vazba knihy: Brožovaná
Katniss Everdeenová, dívka v plamenech, přežila, ale její domov byl zničen. Hurikán unikl. Katnissina rodina je v bezpečí. Peetu zajal Kapitol. Třináctý kraj skutečně existuje. Vypuklo povstání. Katniss záměrně zachránili z arény krutých a krvavých čtvrtoher a bez jejího vědomí ji už před dlouhou dobou zapojili do revoluce. Třináctý kraj vystupuje ze stínů a plánuje svrhnout Kapitol. Zdá se, že všichni o pečlivě připraveném plánu vědí - s výjimkou Katniss. Úspěch povstání závisí na její ochotě stát se pěšákem, přijmout odpovědnost za nespočetné životy a změnit budoucnost Panemu. Kvůli tomu musí odsunout stranou svoji zlost i nedůvěru. Musí se stát symbolem revoluce - reprodrozdem - bez ohledu na to, že cena může být hodně vysoká..

Něco ke knize
Dvanáctý kraj již neexistuje, byl zničen. Pár obyvatel, kteří se zachránili žije v kraji Třináctém, o kterém seaž do nedávna myslelo, že byl zničen již před mnoha lety. Mezi zachráněnými lidmi je i Hurikán, Prim a její matka a samozřejmě Katniss. Ze Třináctého kraje není moc nadšená, vládnou zde přísná pravidla, každý denně dostává vytetovaný rozvrh na ruku, který musí splnit, ničím se nesmí plýtvat, hlavně ne jídlem, jinak Vás čeká trest. Katniss má ovšem náramek duševně narušená, takže se jí její vzpoury proti pravidlům v určité míře tolerují.

,,Jiskra zažehla požár! A jestli shoříme my, vy shoříte s námi!" 

Katniss se musí stát reprodrozdem, symbolem povstání, který přiměje ostatní kraje a lid, aby bojovali proti Kapitolu a svrhli ho. Katniss se stává tváří reklam, které lid motivují. Peeta je ovšem stále v Kapitolu, manipulují s nim a mučí ho. Třináctý kraj nakonec vyšle záchrannou misi, aby Peetu osvobodily. To se podaří, avšak Peeta není ten kluk, kterým býval. Prezident Snow ho nechal dopovat včelím jedem a Peeta nepozná, co je skutečné a co iluze.
Katniss už má jediný cíl, zabít Prezidenta Snowa. Ovšem z několika stran ji přichází upozornění, ať nevěří všem. Jsou všichni na její straně? Pro koho je na obtíž?

Moje hodnocení a dojmy
První dva díly jsem si naprosto zamilovala, hltala jsem stránku za stránkou a sérii jsem si začla zařazovat mezi mojí oblíbenou. Třetího dílu jsem se nemohla dočkat a to možná byla chyba. Přišlo obrovské zklamání. Kam se poděla ta čtivost, napětí a vše, co sérii dělalo tak úžasnou?

Na začátku knihy se děj šíleně vleče, když je to závěrečný díl, čekala jsem hromadu akce. To na začátku vůbec není. Spíše jen čteme o duševním zdraví Katniss, která si neustále vše vyčítá. Silná osoba, která vstupovala v prvním díle do arény je pryč. Místo ní je zde uzlíček nervů, který je na zhroucení a její spontánnost zmizela také. Najednou si není vůbec jistá, váhá. Naštěstí se začíná pak pomalu oklepávat a stará Katniss se vrací a přemýšlí.

Kdo si oblíbil Hurikána, tak zde si ho užije do sytosti. Ve společnosti Katniss se objevuje poměrně často a snaží se o její přízeň, ovšem Katniss stále nemá jasno v tom, zda chce Peetu nebo Hurikána. Já upřímně Hurikána ráda nemám a jako postava mi není sympatická. Kdo si zaslouží ale pozornost, je Prim. Od prvního dílu, kdy to byla malá holčička prošla obrovskou změnou. Pomáhá v nemocnici, chce studovat na doktorku a na svůj věk je poměrně chytrá a vidí do jádra věcí, kam narušená Katniss vidět nezvládá.

,,Kdysi jsem si myslívala, že vrah je ten nejhroznější člověk pod sluncem. Teď, po dvojí účasti na Hladových hrách, ho nechci soudit bez znalosti dalších podrobností. Možná jeho milou odsoudili k smrti tak jako tak a on se jí snažil konec usnadnit." 

Když už se pak ale dočkáme nějaké akce, plánu, který začne Třináctý kraj organizovat společně s Katniss, tak to stojí za to. Upozorňuji, neoblibujte si žádnou postavu. Smrt si přichází pro jednu za druhou a sama jsem koukala, koho Suzanne Collins zabila a u jedné postavy se mi chtělo i brečet. Tohle dělalo knihu snad nejzajímavější, silný emoce.

Sečteno podtrženo, já jsem prostě zklamaná. Oproti dvou předchozím dílům je to slabota a až na jednu smrt se u mě žádné och a ach nekonalo.

Moc děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat