Follow Me @Charmedka

21.03.16

Emma McLaughlin - Jak být dospělá | RC review

Spisovatel: Emma McLaughlin, Nicole Krauss
Originální název: How To Be a Grow-Up
Počet stran: 288
Rok vydání: 2015
Vydání originálu: 2016
Nakladatelství: Domino
Vazba knihy: Vázaná s přebalem

Náš věk nevypovídá vůbec nic o tom, jestli jsme už dospělí.

Když chodila Rory McGovernová do sedmé třídy, usmíval se na ni z plakátů v pokojíčku Blake Turner, dětská herecká hvězda. Když se s ním o deset let později sešla na studiích na vysoké umělecké škole, platonicky ho milovala. Když si ho o dalších deset let později odvážela k sobě domů nočním taxíkem, připadala si jako ve snu. Když ale o dalších deset let později vychází najevo, že Blakeova herecká sláva poněkud bledne a na účtě chybí pro rodinu s dvěma dětmi peníze, musí se Rory z krásného snu probudit.

Talentovaná fotografka se pouští do práce na plný úvazek. V novém digitálním lifestylovém časopise jí ale šéfují dvě dívky, co sotva vyšly ze školy. Blake ji uraženě opouští a Rory zůstává na všechno kolem dětí, práce i domácnosti úplně sama. Musí stíhat vodit děti do školy, chystat oslavy, vymýšlet úspěšné pracovní fotoprojekty, odrážet dvoření o sedmnáct let mladšího přítele své nadřízené i nekonečné otázky rodičů, jak to s jejím manželstvím bude dál. A na synově fotbalovém tréninku může každý víkend přemýšlet, proč si ostatní ženy dokázaly vybrat muže, kteří se o rodinu postarají, třeba sympatického Joshe.

Román ze současného New Yorku nás provede jedním rokem, během kterého se hrdinka Rory McGovernová naučí, jak se ze všeho nezhroutit a být po čtyřicítce konečně dospělá.

Něco ke knize
Rory McGovernové se v podstatě splnil teenagerovský sen. Herec Blake Turner visel na zdi v jejím pokojíčku jako idol a o deset let později se s ním setkává na vysoké škole. Rory je fotografka, Blake stále hraje a spolu vychovávají dvě děti a splácí hypotéku.

Jenže Blakeova sláva začíná pomalu uvadat a složenky se kupí. Blake neúspěch a dusno v rodině nese těžce, balí věci a Rory opouští. Rory je najednou na vše sama. Bere práci v lifestylovém časopisu, který vedou dvě sotva vystudované slečny, které z Rory dělají akorát tak blba. Práce není úplně ideální, ale momentálně není moc na výběr.

Rory se musí postarat sama o dvě děti, zvládat do toho práci na plný úvazek a možná se pokusit zachránit manželství. Otázka je, zda dětská láska může vydržet do dospělosti.


Moje hodnocení a dojmy
Tohle spisovatelské duo znám díky knize Holka na hlídání, která byla dokonce zfilmována. Hlavní roli ztvárnila Scarlett Johansson a líbil se mi jak film, tak i kniha. Je to ale už pěkných pár let, kdy jsem ji četla. Já se přiznám, že kniha Jak být dospělá mě prvně moc nezaujala a vybrala jsem si ji právě kvůli autorkám.

Moc jsem nečekala a možná je to dobře, protože bych byla zřejmě velmi zklamaná. I přesto, že kniha pojednává o ženě, která je najednou na vše sama a neřeší jen rodinné problémy, ale zároveň i práci, očekávala jsem oddechové čtení. A přesně to kniha nabízí.

Kniha je opravdu oddechová, vypnete u ní a nemusíte nad ní příliš přemýšlet. Navíc má necelých tři sta stran, takže i taková jednohubka. Kniha se čte dobře, stránky hezky plynou a najednou jste u konce. Rory je sympatická a celou situaci zvládá skvěle. Manžel se najednou sbalí, zmizí a ona se musí začít otáček. Zvládala to ale na výbornou, nestala se z ní ukňouraná ženská, ale bylo jí jasné, že to prostě zvládnout musí, to se mi na ní líbilo.

Problémem knihy ale je, že je jinak naprosto o ničem. Sice hlavní postava je sympatická, ale ostatní postavy jsou nemastné, neslané, ničím zajímavé, že ani na konci knihy jsem si nebyla schopná zapamatovat jména a přiřadit si je. Děj od začátku do konce o tom samém, spousta děje se odehrává v práci, která mě také příliš nezaujala.

Z knihy mám hodně rozporuplné pocity. Přečetla jsem ji rychle a vlastně jsem se vůbec nenudila, ale zároveň mě kniha ničím neupoutala. V podstatě to působí, jako kdyby si autorky s knihou moc načas nedaly a prostě něco z fleku vyplodily. Postavy nemají žádný charakter, jsou nijaké.

Jak jsem ale psala, i přes nudnější děj jsem se nenudila a jako oddechová četba třeba k vodě špatná nebude.

Moc děkuji nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku. 

2 komentáře:

  1. Občas si říkám, že tyhle knihy jsou snad nejhorší. Buď se ti hrozně líbí, nebo hrozně nelíbí, ale ty nijaké... Minimálně se o nich špatně píše recenze :p

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak s timhle naprosto souhlasim. Sedkm nad tim takovou dobu a nejsem schopna nic vytvorit. Recenze techno knih se da shrnout do dvou vet.

      Vymazat