Follow Me @Charmedka

14.10.15

Leah Raeder - Nepoučitelná | RC review

Spisovatel: Leah Raeder
Originální název: Unteachable
Počet stran: 312
Rok vydání: 2015
Vydání originálu: 2013
Nakladatelství: Beta
Vazba knihy: Vázaná s přebalem

Osmnáctiletá Maise pochází z neúplné a nefunkční rodiny a musí řešit spoustu problémů. Není tedy divu, že si připadá vyzrálejší než její vrstevníci a táhne ji to do světa dospělých. Do jednoho ze starších mužů, v jejichž náruči hledá o prázdninách rozptýlení, se nečekaně zamiluje a ocitá se na bláznivé horské dráze touhy a nebezpečí. Evan je totiž její učitel na střední… Láká je oba jen zakázané ovoce, nebo se mezi nimi rodí opravdová láska? A dá se to vůbec poznat, když se řítíte do neznáma volným pádem?

Něco ke knize
Maise po prázdninách nastupuje do maturitního ročníku, jejím snem je studovat film. I přes svůj nízký věk se cítí mnohem starší a vyzrálejší. Ještě aby ne, nikdy neměla pořádné dětství. Otec odešel a matka je drogově závislá alkoholička, které je život její dcery jedno. Maise se v podstatě vychovává sama.

Je spíše samotářka, přátelé nemá, přítele už vůbec ne. Její vrstevníci jí nic neříkají, uspokojení hledá v náručí starších mužů, u kterých se drží pravidla jednou a dost. Po nezávazném sexu ihned mizí, nedovolí, aby jí ještě nějaký chlap opustil tak, jako to udělal její otec.

Tohle se ale změní jednoho dne v lunaparku, kdy si k ní na horské dráze přisedne neznámý muž, velmi pohledný a starší muž, Evan Wilke. Jak jinak, skončí v jeho autě, ale celé je to jiné než obvykle. Oba cítí určité souznění a velkou přitažlivost, ale ani to Maise nezabrání v tom, aby se vypařila. Na Evana ale nemůže zapomenout.

Osud si občas s námi ale rád zahrává. Škola začíná a při vstupu do třídy Maise zažije šok. Jejím novým učitelem je právě ten sexy chlap z lunaparku. Tahle situace má hned několik řešení, ale přitažlivost je tak vysoká, že se vlastně nabízí jen jedno.


Moje hodnocení a dojmy
Když jsem knihu zahlédla v edičním plánu nakladatelství Beta, ihned mě zaujala a já věděla, že rozhodně si jí chci přečíst. Moje touha po knize se prohloubila ještě víc po přečtení pár pozitivních recenzí. Přiznávám ale, že od knihy jsem čekala trošku něco jiného.

Jistě většinu čtenářek nalákalo zakázané ovoce v podobě vztahu mezi studentkou a učitelem. Podle tohoto a anotace jsem čekala erotický román, které se v poslední době těší velké oblibě a já sama je vyhledávám, baví mě. Nepoučitelnou bych ale jako erotický román neoznačila, vlastně ani jako klasickou romantiku.

Hlavní hrdinka je i přes svůj nízký věk hodně vyspělá, rozumná, ale především cynická. Já mám podobné typy hrdinek, které srší sarkasmem, velmi ráda a i Maise jsem si od první stránky oblíbila. Nic hezkého od života nečeká, dětství vlastně nezažila kvůli své závislé matce a i teď smýšlí spíše negativně. Není mi tím ale protivná, i přes svůj negativismus netrpí depresemi ani méněcenností, prostě jen cynismem, který mě baví číst.

Co ale moc nechápu, že kvůli odchodu otce se chová tak, jak se chová. I když ho vlastně nezná, jeho odchod jí poznamenal a žádnému jinému chlapovi už nechce dovolit, aby jí opustil, proto vždy po první schůzce zmizí a hledá dál. Já osobně tohle moc nechápu, také jsem vyrůstala bez otce a rozhodně mě to nijak nepoznamenalo, takže tohle téma mi rozum moc nebere, ale budiž, každý to má jinak a knize má to má dodat asi více dramatičnosti.

Další věc je řešení věkového rozdílu mezi Maise a jejími staršími milenci, vlastně konkrétně Evanem. Já mám za to, že v dnešní době se věkový rozdíl už tolik neřeší a nějakých těch dvanáct let není až taková překážka. Naprosto chápu Maise, že vrstevníci jí nic neříkají, též mi nikdy nic neříkali, ale to podle mě je také poměrně běžné, že dívky hledají o něco málo starší kluky. Takže v tomhle jí absolutně nemůžu odsuzovat. V knize mi ten věkový rozdíl kolikrát přišel jako velké tabu, což určitě není.

Jak jsem psala, Maise jsem si okamžitě oblíbila. Naopak o Evanovi jsem netušila, co si myslet. Kniha je psána pouze z pohledu Maise a Evan mi přišel hodně záhadný, trošku mi chyběl i jeho pohled na věc. Jejich vztah byl celkově jeden velký otazník pro mě. Chvílemi mi přišlo, jako kdyby oba našli pravou lásku, pro kterou byli ochotní obětovat i svoji budoucnost. Jindy to zas vypadalo, že kromě erotického jiskření v tom nic víc není. Velkou část knihy jsem neměla jasno v tom, jaký vztah mezi sebou mají.
A jaký žánr kniha vlastně je? V knize najdete několik pěkně peprných erotických scén, přesto nelze knihu označit jako erotický román. Připravte se ale na spoustu vulgárních výrazů, kterými Maise nešetří. Upřímně mi někdy přišly opravdu jen sprostý a ne vzrušující, jak asi měly původně působit. Samozřejmě je kniha i romantická a napínavá, protože čekáte, jak vztah bude pokračovat. No a ke konci se kniha změní v pořádné drama. Celá kniha je hodně syrová, cynická a vlastně celkem i hodně realistická.
Já si čtení užila, stránky mi ubývaly ani nevím jak, četla se jedna radost. Určitě to není žádné vrcholné dílo, ale klidně bych si jí přečetla znovu, bavila mě.
 Moc děkuji nakladatelství Beta za poskytnutí recenzního výtisku.

4 komentáře:

  1. Výborná recenze :) Po téhle knížce už pokukuji od léta, kdy vyšla :) A těším se, až se do ní pustím, protože svým tématem je trochu odlišná od ostatních new adultek :)

    OdpovědětVymazat
  2. Četla jsem ji hned, co vyšla, a strašně moc se mi líbila. Lépe řečeno jsem si ji vyloženě zamilovala.
    A že se nejedná o typický erotický román mi určitě nevadí, protože mě zase naopak právě vůbec neberou :D S Nepoučitelnou jsem byla spokojená přesně tak, jak byla :)
    Jinak samozřejmě super recenze ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Hm, zakázaná láska... Téma trochu ohrané, ale když se dobře podá, může z toho být skvělá knížka :)
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  4. Super recenze! :)
    Do knihy se asi pouštět nebudu,ale určitě si své oblíbence najde :)

    OdpovědětVymazat