Follow Me @Charmedka

01.02.19

Kiersten White - Temnota | RC review

Spisovatel: Kiersten White
Originální název: And I Darken
Série: Sága dobyvatelů
Díl: 1.
Počet stran: 424
Rok vydání: 2018
Vydání originálu: 2016
Nakladatelství: CooBoo
Vazba knihy: Brožovaná
Nikdo ve skutečnosti neočekává, že princezna bude drsná a samostatná. Ale Lada Dragwlyová je přesně taková. Od chvíle, co byla společně se svým mladším bratrem vyhoštěna ze své vlasti Valašska a jejich otec zmizel, je vychovávána na osmanských dvorech a vždy věděla, že je pouhým pěšákem v cizí hře - a nehodlá se s tím smířit.
Tajně trénuje a chystá se na den, kdy přijde její čas, ona uprchne a vypraví se do své domoviny, aby zde uplatnila právo prvorozené a stala se vladařkou. Ale jednoho dne potká Mehmeda, jednoho ze synů samotného sultána. A vše se rázem zkomplikuje.
Tajně trénuje a chystá se na den, kdy přijde její čas, ona uprchne a vypraví se do své domoviny, aby zde uplatnila právo prvorozené a stala se vladařkou. Ale jednoho dne potká Mehmeda, jednoho ze synů sultána. A vše se rázem zkomplikuje.

Něco ke knize 

Lada a Radu jsou potomci Vlada Draculy. Lada je nelítostivá, bojovná a divoká, Radu je jejím pravým opakem. Mírný, emočně založený a považovaný za slabého. Lada miluje svoji zemi, Valašsko a ke svému otci vzhlíží. Až do chvíle, než obě děti nechá Vlad v nepřátelské Osmanské říši jako záruku poslušnosti.

Zachrání je přátelství s Mehmedem, synem Sultána. Zatímco Radu začíná pociťovat, že Osmanká říše se stává jeho domovem, Lada neustále touží po Valašsku a návratu domu. Touží zemi nabídnout mnohem víc, než co nabídl její otec, protože Valašsko si zaslouží lepšího vládce. Avšak je možné opustit jediného přítele, který její přítomnost potřebuje?

Moje hodnocení a dojmy

Před lety jsem od autorky četla sérii Paranormálové, kterou jsem si okamžitě strašně moc oblíbila. Sice se nejednalo o žádné veledílo, ale celá série byla čtivá, originální a opravdu mě bavila. Když jsem narazila na její další sérii, kterou začalo vydávat nakladatelství Cooboo, bylo jasné, že se do ní musím pustit.

Přirovnání k autorce Sarah J. Maas je ale podle mě docela zcestné a stejně tak část anotace knihy. Možná i lehce název bude evokovat, že se jedná o další young adult fantasy, ale vůbec tomu tak není. Jedná se o příběh, který čerpá inspiraci z historie, kdy autorka si samozřejmě část přizpůsobila podle sebe. Lada představuje samotného Vlada, konkrétně Vlada III, Napichovače, ale i Radu je skutečnou postavou, Vladovým bratrem a celkově samotný děj se částečně opírá o skutečné události.

Co se tedy týče postav, tak všechny mají dokonale propracované charaktery. Postav není zrovna málo, ale každou si v pohodě zapamatujete. U Lady jsem si zpočátku nebyla jistá, co si o ní myslet. Vůbec jsem nevěděla, jestli mi je její tvrdohlavost a téměř až nelítostnost sympatická, nebo je to už moc. Nakonec ale musím uznat, že postava je to skvělá. Sice působila chvílemi až hodně necitelně, ale díky tomu měla neustále navrch a přežila, neukázala svoje slabosti a tak je nemohl vůči ní nikdo využit.

U Rada jsem si byla jistá ale okamžitě a to tím, že mi prostě nesedí. Je pravým opak Lady. Ufňukánek, který neustále potřebuje fyzický kontakt, ale i ten emoční. Rozhodí ho snad úplně všechno a názor jsem trochu změnila až ke konci knihy. Zatímco Lada používá pěsti, Radu spoléhá na hlavu a vychází mu to. Přesto pro mě není úplně typem sympatického hlavního hrdiny.

Příběh je psán především z pohledu Lady, ale nechybí ani pohled Rada, který je neméně důležitý. A začátek knihy je opravdu od začátku, čili od narození princezny. Vše se tedy čtenář dozvídá postupně a než se dostane k tomu hlavnímu, zažije s hrdiny i jejich dětství. Avšak rozhodně ne nijak nudné či zdlouhavé, vše má svůj důvod.

Kniha mě velmi mile překvapila, nejsem úplně cílovka historické četby, ale tohle mě neskutečně bavilo. U Paranormálů jsem zjistila, že Kiersten umí psát neskutečně poutavé a Temnota mě o tom jedině přesvědčila a já se nemůžu dočkat pokračování.

Moc děkuji internetovému knihkupectví knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat