Follow Me @Charmedka

24.08.15

Jojo Moyes - Než jsem tě poznala | RC review

Spisovatel: Jojo Moyes
Originální název: Me Before You
Série: Než jsem tě poznala
Díl: 1.
Počet stran: 407
Rok vydání: 2013
Vydání originálu: 2011
Nakladatelství: Ikar
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Louisa Clarková je obyčejná dívka žijící mimořádně obyčejným životem. Má ráda svou práci v bistru, svého dlouholetého přítele a svět, který končí s hranicemi malého rodného městečka. Svůj život by za nic nevyměnila. Když však bistro zavřou, Louise měnit musí. Svět Willa Traynora naopak žádné hranice nemá. Je to svět adrenalinu, velkých obchodů i peněz, svět možností bez omezení. Will svůj život miluje. Když ho však nehoda upoutá na kolečkové křeslo, ví, že už ho nebude moci žít jako doposud.
Jen těžko si lze představit více nesourodou dvojici než náladového a depresivního Willa a jeho novou optimistickou a upovídanou ošetřovatelku Louise…
Romantický příběh o dvou lidech, kteří nemají nic společného, dokud jim láska k nohám nepoloží celý svět. S ním však i otázku, jak vysokou cenu je člověk ochoten zaplatit za štěstí toho, koho miluje.

Něco ke knize
Louise Clarkové je šestadvacet let, nikdy nevycestovala za hranice města, stále žije u rodičů a její dlouholetý přítel žije převážně sportem. Co ji ale uspokojuje, je práce v kavárně, kde pracuje šest let. Práce ji baví a své zákazníky má ráda. Ze dne na den se ale dozvídá, že kavárna se zavírá. Louisin životopis není ale kdovíjak bohatý a tak musí brát práci, která se zrovna nabízí.

Will Traynor je pravý opak Louise. Je úspěšný obchodník, nedokáže chvilku posedět v klidu. Jeho dovolené jsou plné adrenalinu a nebezpečí. Tento svět se mu ale rozpadne jednoho dne cestou do práce, kdy ho nehoda upoutá na kolečkové křeslo. Nejen, že nemůže chodit, ale sám se ani nenají, ani nepřetočí v posteli. Je zcela odkázán na pomoc druhých.

Louise je nucená vzít práci ošetřovatelky a starat se o bohatého, mrzutého chlapa, kterého život už nebaví. Její prací je jak starost o Willa, tak hlavně snaha vnést mu do života trošku pozitivní energie.


U obyčejných lidí - nebo jak by řekla Camilla Traynorová, u ,,nižších tříd" - jsem při pohledu na Willa zaznamenala několik základních reakcí. Většina na něj civěla. Někteří se třeba soucitně usmáli, vyjádřili účást, nebo se mě teatrálním šepotem vyptávali, co se mu stalo."


Moje hodnocení a dojmy
Může obsahovat spoilery!!!
Tuhle knihu jsem si chtěla přečíst snad už od doby, kdy vyšla. Kniha se mi do rukou dostala ale až teď a autorce na pulty knihkupectví již několik knih, tak moc jsem pozadu.

Lou jsem si oblíbila hned od začátku. Je hodně sama sebou, nosí extravagantní oblečení, které nelze ve městě přehlédnout. To je ovšem to jediné, co na ní není nudné. Zbytek života je stereotyp, nikdy nikam nejela, drží se doma ve své ulitě. A i když je v podstatě hlavní živitel rodiny, moc respektu se jí nedostává a všichni jí mají za téměř neschopnou. Ovšem její optimismus a upovídanost z ní dělá jedinečného člověka, kterého si musíte zamilovat.

Will je zpočátku knihy depresivní, náladový a nesnesitelný chlap. Jeho nálady a pohled na svět se dají ale velmi dobře pochopit. Život se mu obrátil vzhůru nohama, sebral mu to, co nejvíce miloval. Na cestování, sporty a dobrodružství může v podstatě zapomenout a jeho expřítelkyně si bere jeho kamaráda.

Z Willa se ale postupně díky Lou stává člověk, který má chuť ráno vstát a Louisa zas díky Willovi v sobě objevuje něco, co doteď neměla, chuť zkusit něco nového a jít za svým snem.


Will moc nejedl a většinu dnů prospal. Jako by byl unavený nejen z nemoci, ale taky vyčerpaný životem, otrávený z našeho zasahování, našich pokusů o optimistickou konverzaci, naší vytrvalé snahy mu ulevit a vylepšit život. Mou přítomnost snášel, ale měla jsem pocit, že často chce, abych ho nechala na pokoji. Nevěděl, že právě to udělat nemůžu.


V knize se dočítáme i poměrně dost informací o životě kvadruplegiků, kterým je právě Will. Rozhodně se ale nemusíte bát, že se z knihy stane lékařská příručka, informace jsou podávány postupně a docela i čtivě.

Kniha má silný, emotivní příběh, přesto je napsána tak lehce a mile. Většina kapitol je vyprávěna z pohledu Lou, snad jen čtyři vypráví jiné postavy, aby doplnily mezery v příběhu. Od knihy jsem čekala něco podobného jako je kniha Hvězdy nám nepřály. Ty mi přišly hodně smutné a mě se u nich chtělo i brečet. Než jsem tě poznala mi přišla více radostná a vtipná, dokud jsem se nedostala do poslední třetiny. Tady už emoce s Vámi opravdu mávají a každá dočtená strana či kapitola Vás nutí číst dál a dál, aby jste věděli, jak bude příběh pokračovat.

Tohle je přesně ta kniha, která ve Vás něco zanechá a ještě nějakou dobu po přečtení na ní neustále myslíte a nemůžete přestat. Nejen samotný stav Willa Vás nenechá chladnými, ale i otázka asistované sebevraždy je hodně na zamyšlení.

Knihu rozhodně doporučuji, natolik mě uchvátila, že už doma mám další dílo této autorky. Podle knihy navíc bude natočen film, v hlavní roli s Emiliou Clark a Samem Claflinem.

Moc děkuji internetovému knihkupectví megaknihy.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete zakoupit zde.

6 komentářů:

  1. To nevypadá vůbec špatně, moc děkuji za typ!

    OdpovědětVymazat
  2. To mě moc nezaujalo, asi bych z toho měla depku :) A Hvězdy nám nepřály mi nepřišla ani smutná, ani vtipná (jak se o tom říká, že je to nejvtipnější smutnej příběh, tak tak bych to fakt nehodnotila) :) Asi jsem cynik..

    OdpovědětVymazat
  3. Výborná recenze :) Už dlouho si chci přečíst nějakou knihu od Jojo Moyes, slyšela jsem na ně jenom samou chválu :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak táto kniha vyzerá naozaj perfektne, určite si ju pozriem a prečítam ju :)

    www.co-je-dobre-to-musim-mat.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat