Follow Me @Charmedka

18.02.24

Leigh Bardugo - Devátý spolek | RC review

Spisovatel: Leigh Berdugo
Originální název: Ninth House
Série: Alex Sternová
Díl: 1. 
Počet stran: 496
Rok vydání: 2020
Vydání originálu: 2019
Nakladatelství: Fragment
Vazba knihy: Vázaná
Alex Sternová není zrovna typickou adeptkou pro studium na Yale. Právě naopak – bezcílně se potácí světem drog, ubíjejících zaměstnání a špatných rozhodnutí. Přesto dostane druhou šanci: stipendium na této prestižní univerzitě. V čem je háček? Během studia musí monitorovat podivnou činnost yaleovských tajných spolků, z nichž vzešli nejvlivnější lidé světa. Jenže brzy se ukáže, že jejich okultní aktivity jsou trochu silná káva i pro ty nejotrlejší…




Autorka u nás není žádným nováčkem, má na kontě tolik oblíbenou sérii Griša či Šest vran. Já jsem teda nečetla ani jednu a Devátý spolek je tím pádem pro mě naprostá premiéra, která mě naopak k předchozím knihám snad dostane.

Příběh nás zavede na prestižní univerzitu Yale, kde bylo v kampusu nalezené mrtvé tělo dívky a podezřelých je hned osm spolků. Nepředstavujte si ale klasické vysokoškolské spolky plné puberťáků. Jedná se o spolky Závoje, které fungují na škole již nějaké to století a každý ze spolků se věnuje jinému typu okultismu a magie.

Devátým spolkem je spolek Léthé, který na všechny dohlíží a jehož členem je i hlavní hrdinka Alex, která není typickým studentem Yaleu, ale díky své schopnosti vidět mrtvé, je velkým přínosem.

Pro mě byl příběh velkým překvapením, četla jsem pouze anotaci, ze které jsem čekala vlastně příběh z vejšky s nějakou detektivní zápletkou a vlastně jsem i váhala, zda kniha nebude cílit spíše na mladé a studenty a zda mě bude bavit. Po pár stránkách jsem byla překvapená duchy a úplně jiným příběhem, než jsem čekala a bylo to milé zjištění.

Alex možná zpočátku nebude působit jako postava, kterou si zamilujete. Ona je to vlastně feťačka, která pomalu neví, co se sebou. Život se s ní nemazlil, její schopnosti ji od malička komplikují život a není to zkrátka provoplánovaná kladná hrdinka.

Příběh se odehrává ve dvou časových pásmech, v přítomnosti se vyšetřuje vražda dívky, v minulosti se zas čtenář dozví více o Alex a jejím náboru ke spolku. Já jsem byla zpočátku docela hodně ztracená a to nejen v čase, ale i v postavách. Příběh je to dost rozvětvený a určitě se nejedná o čtení pro mládež. Některé scény jsou dost drsné, syrové, krvavé a autorka se nebojí popsat ani znásilnění, takže oproti ostatním jejím knihám tahle opravdu cílí na dospělé publikum.

Mně se tahle syrovost líbila, moc oceňuji téma duchů, ale...kniha je zbytečně dlouhá, téměř pět set stran je na podobný příběh moc a úplně v klidu by se ta omáčka kolem, kde se nic nedělo, dala osekat. Takže s hodnocením se budu držet trochu při zemi a nechám si rezervu na druhý díl, který si rozhodně přečtu ráda a který vypadá dle anotace skvěle.
Moc děkuji internetovému knihkupectví knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete zakoupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat