Follow Me @Charmedka

12.02.23

Delia Owens - Kde zpívají raci | RC review

Spisovatel: Delia Owens
Originální název: Where the Crawdads Sing
Počet stran: 344
Rok vydání: 2020
Vydání originálu: 2018
Nakladatelství: Jota
Vazba knihy: Vázaná s přebalem


Celá dlouhá léta kolují v poklidném městečku Barkley Cove na pobřeží Severní Karolíny fámy o vlčím dítěti, „holce z bažiny“. Když je roku 1969 objeveno tělo místního krasavce Chase Andrewse, obyvatelé města začnou z jeho vraždy podezírat právě holku z bažiny, Kyu Clarkovou.

Jenže Kya vůbec není taková, jak se o ní povíd
á. Je to inteligentní a citlivá dívka. Žije odkázaná sama na sebe v bažině, které říká domov, jejími nejlepšími kamarády jsou racci a místo školy ji učí okolní příroda. I v jejím životě přichází chvíle, kdy zatouží po blízkosti jiných lidí, dotecích a lásce. Její divoká krása okouzlí dva mladé muže z města a před Kyou se otevírá úplně nový život. Pak se však stane něco nepředstavitelného…

Román Kde zpívají raci je překrásnou ódou na přírodu, příběhem opuštěné dospívající dívky, která se učí důvěřovat lidem, a líčením záhadné vraždy s překvapivým koncem. Delia Owensová nám připomíná, že dětství nás všechny poznamená na celý život a že každý z nás podléhá úžasným tajemstvím přírody.


Uvědomuji si, jak moc pozadu jsem, když jsem se k této knize dostala až nyní. Přiznávám ale, že i přesto, jaký byl kolem ní boom po vydání, mě vůbec nelákala. Nechala mě naprosto chladnou a více pozornosti jsem jí začala věnovat až po zfilmování, kdy jsem si řekla, že před zkouknutím filmu, by možná nebylo špatné, si knihu přečíst. Navíc když je tak výborně hodnocená.

Kniha má opravdu moc dobré recenze a hodnocení, takže jsem čekala docela hodně, ale zřejmě jsem moc nečetla, o čem vlastně má příběh být a očekávala jsem něco maličko jiného. To je tak, když anotaci nevěnujete moc pozornosti.

Příběh začíná v roce 1952, kdy je malé Kye šest let. Žje se svými rodiči a sourozenci v malém městečku Barkley Cove, avšak ne přímo v centru, ale na okraji, v bažině. Rodina je chudá, otec alkoholik a pro všechny z města jsou póvlem, který žije na okraji společnosti.

Rodinná a životní situace se stále zhoršuje, obzlášť poté, co matka rodinu opustí a i když Kya denně čeká a vyhlíží, matka se už nevrátí. Postupně bažinu opustí všichni sourozenci a Kya zůstává jen s otcem, který buď není vůbec doma a když je, neví téměř o světě. Nakonec zůstává Kya úplně sama, dítě z bažiny odkázané pouze samo na sebe.

Po několika letech samoty začne Kyu navštěvovat Tate, bývalý bratrův kamarád, který se s Kyou sblíží a začne ji učit číst. Kya je i přes absenci školy přirozeně inteligentní, o přírodě toho ví více, než kterýkoliv jiný vysokoškolsky vzdělaný člověk. Ač se Kya učí někomu důvěřovat, důvěru v lidi a město stále nemá.

Kde začít a co napsat, abych neprozradila z knihy úplně všechno...Ač jsem čekala něco jiného, tak se mi vlastně dostalo mnohem víc, než v co jsem doufala. Tohle je neskutečně silný příběh, který se Vám vryje do srdce.

Mě teda překvapil nejen samotný příběh, ale i doba ve které se odehrává. Sice se tu střídá minulost s přítomností, ale pořád jsme v padesátých a začátku sedmdesátých let. Zpočátku jsem z ní byla docela zklamaná, ale má svoje opodstatnění. Ač tu funguje sociálka, tak přesto Kya žije sama a bez vzdělání. Ve měste se na špinavé dítě kouká skrz prsty a afroameričané jsou také pod úroveň.

Kniha mi rvala srdce, ten pocit samoty, toho, že Vás všichni opustili a jste na světě úplně sami, ta tíseň byla úplně hmatatelná, stejně jako nedůvěra v lidské úmysly.

I když kniha působila velmi smutně, byla plná samoty a zrady, tak ale na druhou stranu byla až pohádkově krásná. Popisy bažiny a života v ní, zajímavosti nejen o přírodě, ale i některých obyvatelích říše zvířat. A nemusíte se bát nudné encyklopedie, je to kouzelné vyprávění.

Kniha plná překrásné přírody, lásce k ní, domovu, příběh plný stesku a nedůvěry, ale i obrovské lásky.

Moc děkuji internetovému knihkupectví megaknihy.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete zakoupit zde. 

Žádné komentáře:

Okomentovat