Follow Me @Charmedka

07.01.22

Knihy roku 2021

Předloni jsem přečetla necelých osmdesát knih a doufala, že v roce 2021 dám stovku. Ooo, jak naivní tohle bylo. Ač mě čtení bavilo a měla jsem i hodně času, tak to bohužel dost vázlo a s každou i sebetenčí a sebelehčí knihou jsem strávila neuvěřitelnou dobu.

Přečetla jsem 60 knih, z toho jednu v angličtině, což je moje vůbec první. Do knihovny mi přibylo 50 nových kousků. Ráda bych letos tu stovku dala, ale budu mít reální očekávání a aspoň opět těch šedesát by bylo fajn.

Nejlepší knihy roku

Pětihvězdičkové knihy jsm přečetla pouze tři, vybrala jsem ovšem deset top knížek, které mě nejvíce zaujaly a bavily. Mám tu nějaké pokračující díly ze sérií, ale i třeba romantiku a dokonce i jednu z pera české autorky.


1. Jediné pravé lásky (Taylor Jenkins Reid)
- Tohle je asi vůbec ta nejromantičtější a zároveň nejsmutnější kniha, co jsem za poslední rok a vlastně i více četla. Měla jsem neustále slzy na krajíčku. Myšlenky hlavní postavy poté, co ztratila životní lásku, byly tak moc bolavé...

2. Ostrov strachu (R. L. Stine) - Young Adult horor a i přes horší hodnocení musím říct, že mě dost bavil. Skvělá atmosféra, napětí, jako teen horor super.

3. Nocí zlomená (Patricia Briggs) - Tahle série mě furt hodně baví a Nocí zlomenou považuji za jeden z top dílů. Napětí, super příběh a neuvěřitelná špetka humoru.

4. Bestie (J. R. Ward) - I tahle série mě stále baví a ač je díl dost předvídatelný, tak je akční, vtipný a velmi laskavý, což jsem ocenila nejvíce.

5. Je to i můj život (Jodi Picoult) - Tohle je neskutečně silné téma. Od první stránky Vám bude během čtení běhat mráz po zádech a věřte, budou se ve Vás prát všemožné pocity. Od strachu, lítosti, až po zhnusení a vlastně i pochopení.

6. Nelituju ničeho (Colleen Hoower) - Téma ztráty někoho blízkého je silné samo o sobě a i když kniha není nijak napínavá či tajemná, tak jsem se ani chvilku nenudila. Mě tahle rodinná drama baví.

7. Terapie (Sebastian Fitzek) - Maličký ostrov s pár obyvateli, domek na samotě a bouře, kvůli které není z ostrova možnost úniku. K tomu záhadná žena a pocit, že ne vše je v pořádku. Úplně na mě šla z toho hrůza, ten pocit bezmoci..Kniha měla až prvky hororu, já jsem úplně nadšená.

8. Tunel kostí (Victoria Schwab) - Druhý díl a já jsem naprosto nadšená, i když nejsem věkově už cílovka. Autorka píše neskutečně čtivě a lehce, celý příběh je velmi nenucený, přitom poutavě a skvěle propracovaný.


9. Jeden rok (
Eleanor Corvin) - Česká autorka a top kniha, nutně potřebuji další díl. Příběh je originální, poutavý a hrdinové mají skvěle propracované charaktery, oblíbíte si je do jednoho a Ema? Přesně ten typ hrdinky, co mám v knihách ráda.

10. Dívka na kusy (Kathleen Glasgow) - Hodně silný příběh o sebepoškozování. Všechny ty myšlenky a pocity, tohle Vás rozhodně nenechá chladnými.


Nejhorší knihy roku

Vyloženě špatné knihy jsem četla po málu, vybrala jsem proto čtyři, které mě nebavily, nechytly a do čtení jsem se musela hodně nutit.


1. Kruh (Mats Strandberg)
- Zklamání přišlo hned na začátku, očekávala jsem něco naprosto jiného. Anotace zní skvěle, ale je dost zavádějící. Očekávala jsem něco ve stylu Hunger Games, nebo zkrátka něco ve stylu únikových her, místo toho jsem dostala teenage román o čarodějnicích. Měla jsem obrovský problém se začíst.

2. Nejchladnejší dívka ve městě chladu (Holly Black) - S Holly Black si asi nikdy nesedneme, vypadá to, že mi její styl psaní nesedí. Příběh měl potenciál, ale nebyl vůbec využit. Hlavní hrdinové nesympatičtí teenageři, kteří by zasloužili všichni po hubě.

3. Psí hvězdy (Peter Heller) - Čekala jsem něco úplně jiného, navíc v knize není označená přímá řeč, takže jsem furt byla ztracená a nechytala se. Tohle jsem přečetla s hodně velkými obtížemi.

4. Něco si přej (Karen Rivers) - Kniha pro hodně mladší a i tak mi přišla jako jeden velký bizár.


Knižní překvapení

Knihy, od kterých jsem nic nečekala a ony mile překvapily. Ve většině případů průměrné či lehce nadprůměrné, které ovšem doporučuji klidně přečíst.


1. Seznam hostů (Sanne Averbeck)
- Četla se moc dobře, kapitoly jsou krátké a obsahují facebookové konverzace, smsky a citace jedné socioložky, což bylo moc zajímavé, protože jsou opravdu výstižné a dokonale vykreslují život na sociálních sítích. Určitě od knihy nečekejte žádné inteligentní čtení, je to jedna velká povrchnost.

2. Nevítaní (Sophie Jordan) - Dokážete si představit, že by se časem začalo díky DNA zkoumat, jestli v sobě nemáte předpoklady k násilí? Co by ne, že...Tohle mě hodně bavilo, čtivé, zajímavé.

3. Skvrna (Gillian Flynn) - Tenounká knížka o pár stránkách a klidně bych tenhle příběh brala jako klasický román, více rozvinutý, protože to bylo vážně dobré.

4. Štěstí na dně silné kávy (Agnés Martin-Lugand) - Nejedná se o prvoplánovou romantiku, naopak, je to příběh ze života. Příběh plný mateřské lásky, oddanosti, ale i lží a strachu, že přijdete o milovanou osobu.

5. Psycho (Robert Bloch) - Vyloženě horor to není, ale jako psychologický thriller, proč ne. Je třeba vzít v potaz i to, že kniha vyšla před více než šedesáti lety.


Knižní zklamání

Stejně jako v nejhorších knihách, tak i zde jsem vybrala čtyři zástupce. Všechny čtyři knihy hodně zklamaly, měla jsem od nich obrovská očekávání a ani jednu jsem nehodnotila více jak třemi hvězdičkami.

1. Všemi dary obdarovaná (M. R. Carey
) - Zombie téma miluji, ale tohle bylo bez napětí, příběh mě vůbec nechytl, postavy nesympatické...

2. Babička pozdravuje a omlouvá se (Fredrik Backman) - Tak velmi oblíbená kniha a mě to hrozně nebavilo. Působilo to na mě jako čtení pro děti, ještě ke všemu totálně bizarní a nechytala jsem se.

3. Panika (Lauren Oliver) - Čekala jsem opět nějaké hry o přežití a místo toho jsem dostala partu pitomých puberťáků a příběh, kde vůbec nebyl využit potenciál.

4. Dědictví krve (Amélie Wen Zhao) - Už začátek knihy mi přijde špatný, protože vlastně začátek nemá a kniha začíná kdesi uprostřed příběh. Dalším problém je to, že v knize je spousta akce, ale vše je hrozně nedotažené. Plusem je pouze hlavní hrdinka, která není vyloženě kladnou postavou.


Objevené série

Ajaj, rozečtená spousta nových serií, z nichž jsem dočetla pouze jednu. Ze starších sérií jsem dočetla Šepotání, které mě moc bavilo, i když první díl byl rozhodně nejlepší. Přelouskala jsem poslední dva díly Králové bourbonu od J. R. Ward a to je vlastně vše.
    
 

1. Návrat do Ulice strachu (R. L. Stine)
- Vyšel ještě u nás druhý díl, který určitě budu shánět, protože mě kniha vážně bavila.

2. Harry Potter (J. K Rowling) - Poprvé skoro ve třiceti letech jsem otevřela Harryho Pottera. Miluji filmy, ke knihách asi takový vztah mít nebudu, ale uznávám, že něco do sebe mají.

3. Nevítaní (Sophie Jordan) - Tady jsem hodně zvědavá, jak bude série pokračovat, téma s DNA mě dost baví.

4. Kruh (Mats Strandberg) - Rozečetla a zároveň dočetla. Přiznávám, že jsem četla jen proto, abych měla sérii za sebou a mohla ji uzavřít. Ty bichle mě dost děsily, ale oproti jedničce se další dva díly četly poměrně dobře.

5. Všemi dary obdarovaná (M. R. Carey) - Jak jsem psala výše, kniha obrovské zklamání, ale určitě zkusím pokračování a doufám, že bude o dost lepší.

6. Dědictví krve (Amélie Wen Zhao) - Dvojka má teprve u nás vyjít, tak uvidíme, zda se konečně více do příběhu dostanu.

7. Smrti se smát (Eleanor Corvin) - Vážně potřebuji pokračování a moc autorce přeji, aby ji to vyšlo, protože má obrovský talent.

8. Psycho (Robert Bloch) - Knihy jsou tenké, takže se čtou moc dobře, ještě mi zbývá poslední díl a pokračování, které vyšlo od jiného autora.

9. Padlí andělé (J. R. Ward) - Jsem u třetího dílu a bohužel musím říct, že Bratrstvu to nesahá ani po kotníky a spíše hodnotím jako průměr.

Kolik jste přelouskali knih?
A kolik nových Vám dělá radost?

2 komentáře:

  1. Tak to jsou samé zajímavé knihy. :) Též jsem přemýšlela, že bych mohla udělat něco podobného.

    OdpovědětVymazat
  2. Ty jo, moc pěkně zpracované seznamy. :) A vesměs samé zajímavé knihy.

    OdpovědětVymazat