Follow Me @Charmedka

22.10.19

Neal Shusterman - Smrtka

Spisovatel: Neal Shusterman 
Originální název: Scythe
Série: Smrtka
Díl: 1.
Počet stran: 384
Rok vydání: 2018
Vydání originálu: 2016
Nakladatelství: Yoli
Vazba knihy: Brožovaná
Svět bez hladu, nemocí, válek, bídy. To vše se lidstvu povedlo. Zvítězilo dokonce i nad smrtí. Smrtky jsou nyní jediní, kdo může ukončit jakýkoliv život a je jim přikázáno tak činit s cílem udržet objem populace pod kontrolou.

První část strhující nové knižní série od Neala Shustermana, autora čtenářského hitu Bez šance. Ve s
větě budoucnosti lidstvo zvítězilo nad nemoci, stárnutím a nakonec i nad smrtí. Nikdo neumírá a Zemi hrozí přelidnění. Jedinými, kdo může ukončit život, jsou tak „smrtky“. Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla – což je role, po níž ani jeden z nich netouží. Musí si osvojit „umění“ brát život, a přitom mít na paměti, že když se jim to nepodaří, mohou vlastní život ztratit. Okolnosti je postaví proti sobě a brzy je jasné, že pokud jeden z nich vyhraje, druhý musí zemřít… Za dokonalý svět je třeba zaplatit vysokou cenu.
Vítejte ve světě, kde neexistuje hladomor, lidé mezi sebou neválčí, nejsou nemocní a dokonce zvítězili nad smrtí. Zdá se to jako dokonalý svět, jakmile dosáhnete určitého věku, který Vám přijde už vysoký, stačí obrátit list a jste zas mladí dvacetníci.

Jenže takovému světu hrozí přelidnění a tak vznikly smrtky, které mají za úkol ročně pokosit určitý počet lidí, aby na světe byla nějaká ta rovnováha. 

Citra je mlaďoučná studentka, která svoji rodinu miluje nadevše, je citlivá, ale zároveň svéhlavá a rozhodně nikdy netoužila po tom, brát životy. Rowan pochází z početné rodiny, kde je spíše černou ovcí. A protože ani jeden netouží stát se smrtkou, smrtka Faraday je oba vezme do učení.

Jako učedníci a následně jako smrtky, získávají nejen nesmrtelnost pro sebe, ale i imunitu pro svoji rodinu. Avšak za porušení pravidel hrozí naopak všem smrt a to platí obecně pro všechny.

Na tuhle knihu jsem se strašně těšila, mluvilo se o ní všude a převážně v superlativech. Různé dystopie mám vážně ráda a tohle navíc vypadalo na něco fakt originálního. První knihu autora, Bez šance, jsem nečetla, takže navíc pro mě premiéra.

Na konci každé kapitoly jsou zápisky od určité smrtky, což mě bavilo, protože to ještě více rozvíjí a doplňuje knihu a hlavně se lépe vcítíte do života smrtek, které vlastně nejsou necitelné bytosti.

Hlavní postavy jsou skvěle vykresleny, ale musím říct, že chvilku jsem je milovala a v následné kapitole zas nenáviděla, protože jejich chování se střídalo jak počasí. Sympatičtější mi přišla asi Citra a to z toho důvodu, že byla více praktická, neufňukaná a silná. Rowan sice působil citlivěji, ale asi mám vždy blíže k těm silnějším postavám.

Od knihy jsem čekala něco trošku jiného, ale nemůžu říct, že bych byla zklamaná, to vůbec ne. Kniha se mi četla dobře, tenhle svět mě neskutečně bavil. Byl morbidní, tvrdý, ale zároveň i plný přátelství a citů.

Snad se dostanu co nejdříve k pokračování, protože jsem zvědavá, kam se bude příběh vyvíjet.

4 komentáře:

  1. Popravdě, na tuto knihu hodně narážím, ale teda vůbec nevím, zda by mě bavila. Myslím, že ji asi zatím nechám být.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych řekla, že je zajímavá a že bavit bude :)

      Vymazat
  2. Ke knize jsem se zatím ještě nedostala, ale už podle anotace vypadá na zajímavý a hlavně originální příběh. (kterých poslední dobou moc není). :)

    OdpovědětVymazat