Follow Me @Charmedka

09.04.18

Stephen King - Zelená míle

Spisovatel: Stephen King
Originální název: The Green Mile
Počet stran: 345
Rok vydání: 2014
Vydání originálu: 1996
Nakladatelství: Beta
Vazba knihy: Vázaná s přebalem

Ve věznici Cold Mountain, v bezútěšné řadě cel známých jako Zelená míle, čekají na smrt vrazi tak zvrácení jako psychopat William Wharton a tak posedlí jako Eduard Delacroix. Dohlíží na ně několik dozorců: slušný Paul Edgecombe či naopak sadistický Percy Wetmore. Ale ať dobří, či zlí, ať nevinní, nebo ničemní, nikdo z nich se doVe věznici Cold Mountain, v bezútěšné řadě cel známých jako Zelená míle, čekají na smrt vrazi tak zvrácení jako psychopat William Wharton a tak posedlí jako Eduard Delacroix. Dohlíží na ně několik dozorců: slušný Paul Edgecombe či naopak sadistický Percy Wetmore. Ale ať dobří, či zlí, ať nevinní, nebo ničemní, nikdo z nich se dosud nesetkal s někým tak brutálním, jako je obr John Coffey, násilník a vrah dvou holčiček. Je Coffey ďábel v lidské podobě? Nebo je někým úplně jiným? Mezi nebem a zemí je víc zázraků, než si kdokoli v Cold Mountain umí představit – a pravda vychází najevo v tlakových vlnách, které dokáže vyvolat jen Stephen King, a v explozivním finále, které čtenáři vyrazí dech.

Něco ke knize

Zdroj
Věznice Could Mountain, blok E, skrývá ve svých celách ty nejhorší možné zločince. Tráví tu dny před tím, než se vydají po Zelené míli na svou poslední cestu, která končí na elektrickém křesle. Dozorci jsou tu slušní a snaží se poslední dny vězňům zpříjemnit, až na jednu výjimku. Výjimku, která je možná mnohem horší než většina trestanců.

V roce 1932 je na Zelenou míli převezen obrovitý černoch John Coffey, odsouzen na smrti za znásilnění a vraždu dvou malých holčiček. Otřesný a velmi brutální zločin od člověka, který se bojí tmy. Důkazy proti Johnovi jsou naprosto jasné, jakmile ale svým dotykem vyléčí hlavními dozorci Paulovi zánět močových cest, začne Paul pochybovat. Copak člověk s darem od Boha by mohl spáchat něco takového?!

Moje hodnocení a dojmy

Ať už jste fanoušky Stephena Kinga, nebo jste si k němu naopak cestu nenašli, o Zelené míli jste již určitě slyšeli. Alespoň o filmovém zpracování, ve kterém si hlavní roli střihl výborný Tom Hanks a hromotluka se smutným výrazem dokonale ztvárnil Michael Clarke Duncan.

Miluji tenhle film, viděla jsem ho již nespočetněkrát a stejně pokaždé u něj brečím. Pro mě to je jeden z nejdojemnějších filmů a rozhodně patří mezi moje tři nejoblíbenější. Filmová zpracování podle Kingových knih jsou ve většině případů braky, to ale rozhodně neplatí o Zelené míli. 

Ač tedy miluji i Stephena Kinga, tak ke knize jsem se dostala bohužel až nyní. Prvně Zelená míle vycházela na díly a to i u nás. Právě jednotlivé knížečky jsem nechtěla a jsem moc ráda, že existuje již v jednotné podobě, která je rozdělena i tak na šest částí a má nádherné grafické zpracování.

Zelená míle je vězeňské drama se špetkou nadpřirozena, které z příběhu ale rozhodně nedělá žádné fantasy, ale stále zůstává příběh realistický, tedy alespoň v mezích normy.

Z každé stránky na Vás dýchá neskutečná atmosféra a ač v bloku, kde se nachází Zelená míle, jsou ti nejhorší z nejhorších, přesto je Vám tak nějak hodně úzko, když se blíží jejich čas. Ne jen John Coffey, ale i spoluvězeň Delacroix je vylíčen tak, že vidíte i jeho dobré stránky. Působí jako prostý, jednoduchý člověk, se kterým soucítíte, i když si to možná ani nezaslouží.

John Coffey je hromotluk, obrovský černoch, který vypadá, že neumí ani do pěti počítat, má strach ze tmy a podle důkazů zavraždil a znásilnil dva blonďaté andílky. A jelikož se jedná navíc o rok 1932, tak provinění už je pomalu jen jeho barva pleti.

Příběh je velmi emotivní, nenechá Vás chvilku vydechnout, čte se úplně sám, ale po celou dobu se Vám bude uvnitř něco svírat. Je to hodně temné, smutné, syrové a úplně Vás to vtáhne. Kniha je naprosto výborná a i když příběh znám zpaměti, čtení jsem si maximálně užila. Přesto k filmu budu mít asi vždy blíže a vždy se mi objeví slza v koutku oka.

1 komentář:

  1. Také jsem poslouchal audioknihu až po té co jsem několikrát schlédl film. Mám moc rád knihy ze kterých pak vznikají takto silné filmy. Na knihu jsem se těšil že mi poodhalí více než film přece jen kniha má mnohem více času než je stpáž filmu. Musím uznat že film téměř dokonale kopítuje knižní předlohu a to tak že až na pár doplnujících pasáží. I u mě tedy u tohoto díla převyšuje hodnocení filmu před knihou možná je to dáno tím že film si mě prostě získal mohem dříve.

    OdpovědětVymazat