Follow Me @Charmedka

23.03.16

Anne Rice - Interview s upírem

Spisovatel: Anne Rice
Originální název: Interview with the Vampire
Série: Upíří kroniky
Díl: 1.
Počet stran: 392
Rok vydání: 2012
Vydání originálu: 1976
Nakladatelství: Československý spisovatel (Levné knihy)
Vazba knihy: Brožovaná

Kultovní román, kterým to všechno začalo...

Louisovi je dvě stě let. Ze života okusil všechno kromě smrti. Ta je mu jako upírovi zapovězena. Ale temné hříchy černé duše ho tlačí natolik, že se zpovídá mladému reportérovi, který nebezpečně propadá jeho omamnému kouzlu.
Filmoví nadšenci si jistě vzpomenou na stejnojmennou adaptaci, ve které hlavní role ztvárnili Brad Pitt a Tom Cruise...

Něco ke knize
Louis je typický romantický snílek, který neustále chodí s hlavou v oblacích a přemýšlí o smyslu bytí. Otřese s ním ale smrt bratra, kterou si dává i částečně za vinu a myslí, že osvobozením pro něj bude smrt. A právě to a také majetek přitáhne do jeho blízkosti upíra Lestata, který Louise přemění.

Ale ani nový život, pokud se tak dá nazývat život upíra, Louise nijak nemění. Naopak, stále více přemýšlí a uzavírá se do sebe. I když tělo hladoví a touží po krvi, Louis nehodlá brát lidské životy. Lestat je jeho pravý opak, je to cynické, bezcharakterní stvoření, kterému vraždění dělá dobře. Vratké přátelství mezi Louisem a Lestatem se stále více řítí do propasti.

Lestata nehodlá Louise ale jen tak nechat, naopak v něm pěstuje pocit, že ho Louise potřebuje, jelikož je spousta věcí, které se ještě coby upír musí naučit. K udržení využije i malou dívenku Claudii, kterou Louise najde s mrtvou matku a jeho upíří stránka neodolá kousnutí. Lestat ji přemění a z Claudie se stává dětský upír, který ale duševně rok od roku dospívá, avšak zůstává v dětském těle. Louise učí Claudii hodnotám, Lestat naopak ignorantskému životu.

Louise se s celým svým životním příběhem svěřuje reportérovi, který je naprosto okouzlen.


Moje hodnocení a dojmy
Tak tohle bylo zlé, opravdu zlé. Knihu jsem kupovala kdysi dávno v Levných knihách. Interview s upírem je klasika, alespoň filmové zpracování si tak troufnu označit. Ač je film skvěle hodnocen, u knihy jsem takové skvělé ohlasy nečetla a do čtení jsem se tedy nevrhla zrovna dvakrát s nadšením.

Celý příběh je pojat jako interview, setkáváme se dvousetletým upírem Louisem, který se setká s reportérem, aby mu vypověděl celý svůj příběh. Během vyprávění jsme několikrát vytrhnuty z příběhu, jelikož mladý reportér sem tam zasahuje.

Celý ten příběh je hodně tajemný, má atmosféru. A právě ta děsivá atmosféra mě první půlku knihy docela bavila. Sice celý ten děj nebyl nijak záživný či napínavý, naopak, bylo to spíše nudné, ale ta ponurost tomu něco dodávala.

Kniha je hodně filozofická, autorka se rozhodně nebránila dlouhým popisům a myšlenkám a že Louise přemýšlí v jednom kuse. Neustále hledá smysl života, je to kniha o lidskosti, morálce, ale než Louis vůbec dokončil myšlenku, já pomalu rostla. Kniha má hodně bohatý jazyk, ale čte se to tak neskutečnš špatně, že jsem se do čtení vážně nutila. Vždy knihu dočtu, i když mě nebaví, ale tady jsem opravdu měla opravdu velké nutkání knihu odložit.

Tuhle knihu nedokážu ocenit, první půlka sice byla tak nějak zajímavá, ale ve druhé už jsem s téměř nesoustředila a vlastně bych ani pořádně nedokázala říct, o čem byla. Jediné, co se mi na knize líbilo, tak postava Claudie, její vývoj byl hodně zajímavý. Claudie byla přeměněná v upírku jako pětiletá holčička. Zatímco její tělo ale zůstává v dětské podobě, její mysl dospívá a tak se z ní stává žena uvězněná v dětském těle. Snad se ani nedivím tomu, jaká byla. Claudie byla chladnokrevná, zabíjela pro potěšení, ale musela být tak frustrovaná, že se jí to snad musí prominout.

Lestat i Louise byli zpočátku pro Claudii otcové, Louise ji zbožňoval a musím přiznat, že s tím jsem měla malinko problém, jelikož to na mě působilo zkrátka pedofilně. Ač byla Claudie myslí dospělá, její tělo ne a všechna ta láska a obdiv, bylo to matoucí. Knihu jsem dočetla snad jen proto, abych se dozvěděla, jaký osud měla Claudie, to pro mě byla jediná zajímavá postava.

Interview je prvním dílem série Upíří kroniky, pokračování nese název Upír Lestat, avšak další díl u nás vydaný, je až šestý a poté jedenáctý. I když fanoušky spisovatelka má, u nás se moc nevydává. Já osobně se mezi fanoušky zatím neřadím a do druhého dílu se mi vůbec nechce.


2 komentáře:

  1. Nad knížkou jsem nedávno uvažovala, ale po přečtení Tvé recenze si nejsem jistá, že je to pro mě to správné čtení. Já tento styl moc nemusím. Uvidíme, zda si ke mně kniha nějak cestu najde - Tobě velké díky za přínosnou recenzi! :)

    OdpovědětVymazat
  2. O knize jsem moc dobrého neslyšela a asi se do ní ani pouštět nebudu. Na film se chci podívat, protože mě zajímá, jak je to zpracované tam :)
    Pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat