Follow Me @Charmedka

21.12.15

Robert Jackson Bennett - Město schodů | RC review

Spisovatel: Robert Jackson Bennett
Originální název: City of Stairs
Série: Město Bulikov
Díl: 1.
Počet stran: 507
Rok vydání: 2014
Vydání originálu: 2015
Nakladatelství: Host
Vazba knihy: Vázaná s přebalem

Atmosférický fantasy román o živých špionech, mrtvých bozích, pohřbené historii a tajemném, stále se měnícím městě.
Před mnoha lety mělo město Bulikov díky Božstvům moc dobýt svět. Ale poté, co byli jeho ochránci za podivných okolností zavražděni, se z dobyvatele stal dobývaný; pyšná historie Buliková byla vymazána a zcenzurována, pokrok se zastavil a z Bulikova se stala jen další koloniální výspa nové světové geopolitické mocnosti.
Do tohoto zatuchlého, zpátečnického města přichází Shara Thivaniová.
Oficiálně je tato tichá nenápadná žena jen další obyčejnou diplomatkou vyslanou utlačovateli Bulikova. Neoficiálně je Shara jednou z nejlepších špionek ve své zemi, která má za úkol vyšetřit brutální vraždu zdánlivě neškodného historika. Jak se Shara ponořuje do tajemství neustále se fyzicky i politicky měnícího města, začíná tušit, že bytosti, které kdysi Bulikov ochraňovaly, nemusejí být tak mrtvé, jak se zdají být, a že její vlastní schopnosti možná také nesou dotek bohů.

Něco ke knize
Bulikov bývalo kdysi nejúžasnější město na světě. Bylo to město Bohů. Jenže Bohové byli zavražděni či zmizeli a tím pádem považováni za mrtvé. Z mocného města se stalo město zpustlé. Přesto se zde většina obyvatel i nadále zdržuje. Spousta témat je zakázána, Bohové cenzurováni, jedno špatné slovo a stihne Vás trest.

Do tohohle zchátralého městečka přijíždí Shara Trivaniová jako diplomatka, která má za úkol vyšetřit vraždu profesora historie Efrema Pangyuiho. Ve skutečnosti je tu Shara pod falešným jménem, její skutečná totožnost by mohla být problém. A co hlavně, je odbornicí na Bohy a o historii ví snad vše.

Během vyšetřování Shara ale stále více objevuje tajemství Bulikova, města, které se i fyzicky mění a zjišťuje, že Božstva možná nejsou tak úplně mrtvá, jak se všichni domnívali. Odhalení tajemství ale může být velmi nebezpečné a Shara netuší, komu může vůbec věřit.


Moje hodnocení a dojmy
Kniha Město schodů mě zaujala ihned po jejím vydáním. Prvně mě upoutal samozřejmě zajímavý název, hezká obálka a anotace také zněla velmi dobře. Když mi knížka dorazila domů, docela jsem se lekla její tloušťky, má přes pět set stran. Jelikož jsem ale doufala v parádní příběh, říkala jsem si, že jí přelouskám jako jednohubku.

Já jsem z knihy na velkých rozpacích. Ani nějakou dobu po přečtení nedokážu říct, zda se mi líbila, nebo naopak to byla blbost nejvyššího stupně. Kniha je hodně složitá, spousta politiky, jmen a různých detailů. Na čtení je třeba se maximálně soustředit. Stačí chvilka nepozornosti a jste naprosto ztracení. Já jsem byla mimo většinu příběhu.

Rozhodně má zajímavý děj, nápad je originální, to se knize vůbec upřít nedá. Ale je tam vše tak detailně popisováno, kolikrát i zbytečně zdlouhavě. Kniha nedokázala udržet moji pozornost moc dlouho a jak jsem psala, stačila chvilka nepozornosti a už nevíte, o čem čtete.

Já tedy čekala více toho měnícího se města. Očekávala jsem, že postavy se budou ve městě ztrácet, jelikož město se bude každou chvilku měnit. Rozhodně to není jako Harry Potter, kde se schodiště dávají do pohybu. Škoda, tohle bylo malinko zklamání.

Mě osobně se nejvíce kniha začala líbit ke konci, kde jsem se více chytla a celkové rozuzlení bylo čtivé, napínavé a kniha mě konečně upoutala na sto procent moji pozornost. Jak jsem psala výše, nedokáži říct, zda se mi kniha líbila,nebo naopak ne. Rozhodnutí zda dát dvě hvězdičky, nebo čtyři bylo těžké a vlastně poměrně rozdílné. Nakonec bude kompromis a dám tři.

Knihu nemůžu doporučit, ale ani ji odsoudit. Děj je zajímavý, za nápad dávám plus, ale mě to moc nechytlo.


Moc děkuji internetovému knihkupectví knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
knihcentrum.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat